Ni avvik i Oslofjordtunnelen

Statens vegvesens egen internrevisjonsrapport om Oslofjordtunnelen er nå overlevert til vegdirektøren og Samferdselsdepartementet. Den peker på ni grunner de to hendelsene i fjor.

Slik lyder rapportens konklusjon: Internrevisjonen i Statens vegvesen har gjennomført en revisjon av Oslofjordforbindelsen, parsell 4 Oslofjordtunnelen, på oppdrag fra Vegdirektøren. Hensikten med revisjonen har vært å avdekke årsakene til hendelsene i Oslofjordtunnelen det siste året samt identifisere forbedringstiltak som kan bidra til å hindre eller unngå liknende uhell i fremtiden. I rapporten har revisjonsgruppen analysert to hendelser: Oversvømmelse i august 2003 Ras og nedfall i desember 2003 Rapporten redegjør for en rekke funn som er knyttet til de direkte og indirekte årsakene til hendelsene. Revisjonsgruppen har også gitt anbefalinger, og det er Statens vegvesen som bør vurdere om og på hvilken måte anbefalingene skal gjennomføres. Til sammen er det gitt ni avvik i revisjonen. Det gjelder fem avvik i kategori A: Avvik fra lover og forskrifter, som først og fremst er knyttet til elektrotekniske forhold. Videre er det gitt fire avvik i kategori B: Avvik fra interne retningslinjer, som først og fremst er knyttet til dokumentasjon av geologi, oppfølging og inspeksjon. Det er også gitt et avvik som gjelder vedlikeholdsrutiner for inspeksjon og kontroll i drifts- og vedlikeholdsfasen. Revisjonsgruppen forutsetter at avvikene som er påvist blir gjenstand for avviksbehandling og at det gjennomføres korrigerende tiltak i henhold til kvalitetssystemet i Statens vegvesen. Revisjonsgruppen ønsker å formidle følgende generelle inntrykk fra revisjonen når det gjelder hvilke hovedområder som skiller seg ut og hvor mulighetene for forbedring og utvikling av etaten er størst: Klargjøre ansvar og myndighet mellom beslutningsnivåene i etaten Styrke kommunikasjon og samarbeid på tvers i etaten med sikte på å utvikle en sterkere og felles etatskultur Etablere et mer hensiktsmessig og effektivt system for prosess- og kvalitetsstyring med sikte på å oppnå større grad av standardisering og enhetlig praksis i etaten Revisjonsgruppen har også påpekt en rekke andre forhold hvor det er muligheter for forbedring som bør vurderes nærmere: Etablere bedre praksis og gjennomføre oppdatering av håndbøker og rutiner, særlig innenfor geologisk dokumentasjon, analyse, kontroll og sikring Utarbeide felles tekniske standarder med krav til hvordan pumpesystem og varslingsanlegg skal utformes Styrke systemet for overlevering av prosjekter mellom utbygging og drift Etablere bedre rutiner for inspeksjon og vedlikehold i tunnelanlegg Legge større vekt på kostnadsvurderinger knyttet til levetid i kontraktsfasen for å redusere samlede kostnader og hindre økte kostnader i driftsfasen Etablere et bedre system for tilbud, kontrakt, oppfølging og styring av leverandører Styrke elektroteknisk kompetanse i etaten for å sikre en bedre og mer effektiv drift av tunnelanlegg og for å ivareta lover og forskrifter Gjennomføre kompetanseanalyse for å sikre kompetanse på andre kritiske fagområder i byggherreorganisasjonen Styrke erfaringsoverføring på tvers i Statens vegvesen Grunnlaget for revisjonen har vært regelverket i Statens vegvesen med vekt på den delen av kvalitetssystemet som gjelder gjennomføring av større utbyggingsprosjekter. Også relevante lover og forskrifter har vært en del av revisjonsgrunnlaget. Revisjonsgruppen har brukt Det Norske Veritas tapsårsaksmodell. Det er redegjort for modellen i rapporten.