Kompetanse i massevis

I debatten om fremtidige regler for boligomsetningen blir takstbransjens kompetanse ofte trukket i tvil. Bildet som tegnes er foreldet og usant.

Henning K. Møllerløkken

Adm. direktør Norges Eiendomsakademi

Meglere, eierforsikringsselskaper og takstmenn har i media vært sterkt uenige om fordeling av ansvar og oppgaver knyttet til fremtidens eiendomshandel. Debatten vil vedvare inntil de spørsmålene som ble drøftet i Takstlovutvalgets innstilling fra 2009 blir avgjort politisk.

Takstbransjen er i denne sammenheng opptatt av at en boligsalgsrapport med mer informasjon enn i en vanlig takst skal bli en lovfestet hovedregel, at takstmannens uavhengighet sikres ved at han engasjeres før megler tildeles salgsoppdraget og at det fortsatt skal være takstmannens oppgave å beregne boligens verdi.

Norges Eiendomsakademi er ikke part i denne diskusjonen, men ettersom ni av ti nye takstmenn tar sin utdanning hos oss har vi god oversikt over kompetansen deres. På dette punkt er det reelle bildet helt annerledes enn bransjens kritikere vil gi inntrykk av.

I fjor ble 264 nye kandidater ferdig utdannet hos oss. I år blir antallet enda høyere, og dobbelt så høyt som for fem år siden. Takstmansstudiet inngår i videreutdanningstilbudet for ingeniører ved Høgskolen i Østfold og kan gi inntil 120 studiepoeng, tilsvarende to års utdanning på full tid.

Det vanlige er at de som tar utdanningen er ingeniører, arkitekter eller byggmestere fra før, og har den grunnleggende byggtekniske kompetansen som behøves. For å ta oppdrag som takstmenn sertifiseres kandidatene også av Norges TakseringsForbund.

I tillegg til bransjens egen kvalitetssikring kommer en sertifiseringsordning for takstmenn som vil påta seg å lage boligsalgsrapporter, forankret i Det Norske Veritas. I 2010 gikk nær 200 takstmenn opp til eksamen for slik sertifisering.

På toppen av et betydelig kompetanseløft kommer en omfattende gjennomgang av rapportformularer og utførelse, der SINTEF Byggforsk og Forbrukerrådet spiller viktige roller. Arbeidet med ytterligere kvalitetssikring på disse områdene vet vi at ikke minst eierforsikringsselskapene er opptatt av.

Takstbransjen er godt kvalifisert for å ivareta sitt samfunnssoppdrag, og vel forberedt til å påta seg de utvidede oppgavene som kan bli aktuelle. Nedlatende beskrivelser av takstmannen som en bygningssakkyndig med noen enkle tilleggskurs stemmer dårlig med virkeligheten, og er etter vårt syn bare en avsporing fra en viktig debatt.