- Stram finanspolitikk nødvendig

BNLs adm. dir. Ketil Lyng møtte mandag finansminister Sigbjørn Johnsen og nærings- og handelsminister Trond Giske, sammen med representanter fra det øvrige næringsliv, deriblant Terje R. Venold fra Veidekke.

Lyngs budskap er klart.

- En stram finanspolitikk, fortsatt lav rente og unngå press på kronekursen. Dette samt videre satsing på infrastruktur er viktig for å sikre industriens konkurransekraft og bedre rammevilkår for bedriftene, sier Lyng.

Lyng berømmet statsrådenes initiativ til et slikt møte og mener at en god dialog mellom myndighetene og næringslivet er grunnleggende for å sikre en innretning av de økonomiske virkemidlene slik at de treffer der det trengs mest.

- Så langt ser det ikke ut til at uroen har gitt noen umiddelbare utslag for byggenæringen, men vi følger utviklingen nøye og vil framlegge nye prognoser for utviklingen om en drøy måneds tid, legger Lyng til.

Uroen i finansmarkedene internasjonalt gir grunn til bekymring.

- Dels fordi vi ser at den norske krone er så sterk. Konkurranseutsatt industri i byggenæringen opplever dette allerede i dag og er bekymret for utviklingen. I tillegg vil uroen kunne påvirke bankenes egenfinansiering og finansieringen av større byggeprosjekter her hjemme. Det er derfor avgjørende at myndighetene støtter tilstrekkelig likviditet i finansmarkedet og at bankene støtter opp om næringslivets investeringsplaner og ikke strammer inn kredittpolitikken, sier Lyng.

Etter tiltakspakken var vedtatt i 2009 viste seg at det var tomt for prosjekter i Statens vegvesen. Også andre offentlige byggherrer sto etter denne prosessen uten byggeprosjekter som raskt kunne settes i gang.

- Det tar tid å planlegge og prosjektere bygg som skal møte framtidens behov. Og planprosesser innen vei og bane er heller ikke akkurat kjent for å gå svært raskt. Regjeringen skal ha ros for å ha økt midlene til planlegging av vei og baneprosjekter i i årets budsjett. Det trengs økt innsats på dette feltet. Jeg utfordret derfor finansministeren til å bruke statsbudsjettet for 2012 til å øke midlene til planlegging hos samferdselsetatene og også hos andre offentlige byggherrer slik at ytterligere bygge- og samferdselsprosjekter kan klargjøres, utdyper Lyng.

Lyng benyttet også møtet til å peke på det store etterslepet i vedlikehold av offentlige bygg og pekte på at dette arbeidet bør gis økt prioritering, med vekt på energieffektivisering i den eksiterende bygningsmassen.