Tilfreds med konkurranseutsetting av Jernbaneverket

BNL er svært tilfreds med regjeringens fremleggelse av forslag til konkurranseutsetting av Jernbaneverket Drift. Erfaring fra sammenlignbare sektorer viser at økt konkurranseutsetting vil gi betydelige kvalitetsforbedringer og kostnadsreduksjoner.

Konkurranseutsettingen av Jernbaneverket har så langt vært liten og uforutsigbar. Private bedrifter som utfører vedlikeholdsarbeid på jernbanen, er blitt tildelt færre og færre jobber og denne utviklingen har truet grunnlaget for reell konkurranse. BNL har i flere år påpekt at dersom vi skal få til konkurranse på driftssiden, må man stimulere til økt konkurranse mellom de få aktørene som er i markedet. Det er også nødvendig å legge grunnlag for flere konkurrenter. Dagens Stortingsmelding legger godt til rette for dette. Resultatene av tilsvarende konkurranseutsettingen på veisektoren (Mesta), har også gitt betydelige effektiviseringsgevinster og milliardbesparelser for samfunnet. I Sverige har Banverket arbeidet bevisst med en leverandørutvikling. Sverige har derfor fått til konkurranseutsetting av vedlikeholdet av jernbanestrekningene. Dette har resultert i en kostnadsreduksjon på 10- 15 %. I Norge er vi gått motsatt vei, og privatejernbaneentreprenører er ikke blitt gitt plass i markedet. De forslag som skisseres i Stortingsmeldingen er i tråd med tidligere vedtak i Stortinget, og BNL håper derfor at dette er en melding som vil høste bred støtte.