Skanska lavest på E18 i Vestfold

Skanska Norge ligger best an til å bygge strekningen Tassebekk-Langåker på E18 i Vestfold.

Av tre tilbydere er Skanska Norge med tilbudssummen 763.922.109 kroner 43 millioner lavere enn nærmeste tilbyder AF Veidekke Entreprenør/Hæhre med 806.770.778 kroner. Arbeidsfellesskapet Betonmast Anlegg/Håkanes Maskin ligger høyest med 818.872.821 kroner.

Prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen Region sør opplyser at han er godt fornøyd med prisene. Anleggsstart er i midten av september.

Strekningen er 10,2 km lang og ligger i Sandefjord kommune.

Store og viktige kryss bygges om
To kryss på strekningen skal bygges helt om; Fokserød og Natvall. Tassebekkrysset skal også bygges om, men dette blir en del av entreprisen i Stokke kommune.

Bruer rives og noen erstattes med nye
Ti overgangsbruer over dagens E18 skal rives; Hørdalsveien bru, Nordre Fevang bru, Bjørnum bru, Bjørnerød bru, Fokserød bru, Hotvedtveien bru, Sandefjord innfartsbru, Klavenes bru, Hemsgata bru og Laskenbakken bru. Det er en langsgående bru som skal rives, Kodalveien kulvert.

Sju underganger/kulverter under dagens E18 skal rives;Fevang, Bjørnum I og Bjørnum II, Søndre Fokserød kulvert, Granum kulvert, Klavenes kulvert (Runar skiløype) og Bøskogen kulvert.

Det skal bygges 10 nye bruer tilpasset firefeltsveg; Hørdalsveien bru, Nordre Fevang bru, Bjørnum bru, Fokserød gang- og sykkelvegbru, Fokserød overgangsbru nord, Fokserød overgangsbru syd, Hotvedtveien bru, Sandefjord innfartsbru, Hemsgata bru, Laskenbakken bru.

Tre betongunderganger blir nye; Bjørnum kulvert, Bjørnum II kulvert og Bøskogen. Solbergveien kulvert forlenges til fire felt. For E18 skal det bygges en toløps betongtunnel på Bjørnerød (2 x 45 meter) og en bred betongtunnel med midtvegg mellom nordgående og sydgående løp; Natvall miljøtunnel (250 meter). I tillegg bygges en bred overgangsbru for viltkryssing på Tassebekk.

Hørdalsveien og Nordre Fevang bruer
Mellom Nordre Fevang bru og Hørdalsveien overgangsbru skal det etableres interimsveg/omkjøringsveg på vestsiden av eksisterende E18 fram til rundkjøring vest i Tassebekkrysset. Denne blir bygd med seks meters bredde og vil få asfaltdekke. Det vil også bli bygd driftsveg langs vestsiden av E18 fra Hørdalsveien og fram til Nordre Fevang bru (Storenga) til bruk for de eiendommene som i dag benytter Nordre Fevang overgangsbru. Nordre Fevang overgangsbru bygges først. Riving av eksisterende bru og bygging av ny Hørdalsveien overgangsbru skal ikke startes før det er satt trafikk på Nordre Fevang bru.