Senket fart ga varierende resultat

At lavere fart kan føre til færre trafikkulykker kommer nok ikke som noen overraskelse, men at det kanskje kan føre til flere ulykker er mer oppsiktsvekkende, skriver Statens vegvesens etatsavis Vegen og Vi.

I 2001 satte Statens vegvesen ned fartgrensen fra 80 km/t til 70 og 90 km/t til 80 på 294 ulykkesbelastede strekninger rundt om i landet. I alt dreier det seg om 1134 km riks- og europaveger. - Resultatene er nå analysert ved hjelp av en såkalt «før- og etterundersøkelse» for å se på hva som skjedde da fartsgrensene ble endret, sier Finn Harald Amundsen, leder i Trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Nå foreligger resultatet av analysen Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjennomført på oppdrag for Statens vegvesen. 24 sparte liv Undersøkelsen viser at gjennomsnittshastigheten gikk ned både der det var skiltet ned fra 80 km/t til 70 og 90 km/t til 80, med henholdsvis fire og to km/t. Fartsreduksjonen viste seg imidlertid å gi svært forskjellig utslag i de to fartssonene. På strekningene skiltet ned fra 80 til 70 gikk antallet alvorlige ulykker ned med mellom 25 og 35 prosent. - Dette er et godt dokumentert og positivt resultat, som tilsier at vi har spart 24 menneskeliv på de tre årene som er gått siden vegene ble skiltet ned, sier Amundsen fornøyd. Flere ulykker På strekningene skiltet ned fra 90 km/t til 80 derimot, er det faktisk registrert en økning i antall ulykker i perioden 2001-2003. - Fartsreduksjonene har ikke fungert som antatt på en del av strekningene som er skiltet ned fra 90 til 80, og her har vi en jobb å gjøre, mener Amundsen. Han understreker imidlertid at datagrunnlaget for strekningene som er skiltet ned fra 90 km/t til 80 er for magert til å trekke noen endelig konklusjon. Statens vegvesen må nå se nærmere på strekningene som skiller seg negativt ut, og Amundsen utelukker ikke at økt trafikk og høy fart kan være medvirkende årsak til det økte antallet ulykker.