KPI ned 0,2 prosent

KPI falt med 0,2 prosent fra juni til juli 2011, i stor grad som følge av prisfall på klær og elektrisitet. Fra juli 2010 til juli 2011 steg KPI med 1,6 prosent, mens KPI-JAE steg 1,2 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen (KPI) var 130,2 (1998=100) i juli 2011 mot 128,1 i juli 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,6 prosent i juli, opp 0,3 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,2 prosent på samme tid, opp 0,5 prosentpoeng fra juni, melder SSB.

Prisnedgang på klær og elektrisitet sist måned
KPI falt med 0,2 prosent fra juni til juli 2011. En viktig årsak til nedgangen var den sesongmessige salgsaktiviteten på klær som førte til en prisnedgang på 6,3 prosent fra sist måned. Det ble målt et større prisfall for de fleste dameklær enn for herre-, barne- og ungdomsklær. En annen viktig årsak til nedgangen i KPI var fall på 6,6 prosent i elektrisitetsprisene inkludert nettleie. Dette kan sees i sammenheng med høyere fyllingsgrad i vannmagasinene i Norge kombinert med lavere etterspørsel etter elektrisitet i denne perioden. Se prisindeks for førstegangsomsetning for mer informasjon.

Prisnedgang ble også målt for konsumgruppene transport- og hotelltjenester, på henholdsvis 2,7 og 7,3 prosent fra juni til juli.

Matvareprisene økte samlet med 2,0 prosent fra juni til juli. Prisøkninger ble målt i de fleste matvaregruppene. Oppgangen i prisene på enkelte matvarer kan sees i sammenheng med de oppjusterte målprisene fra årets jordbruksoppgjør som ble iverksatt 1. juli. Prisene på alkoholfrie drikkevarer økte med 3,8 prosent.

Økning i KPI på 1,6 prosent de siste tolv månedene
KPI steg med 1,6 prosent fra juli 2010 til juli 2011. Prisene på drivstoff og smøremidler, beregnet husleie for selveiere samt prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk bidro mest til tolvmånedersveksten. Med prisøkninger på henholdsvis 11,2 og 6,8 prosent viste gruppene drivstoff og smøremidler samt alkoholholdige drikkevarer og tobakk også sterk prisvekst.

Andre konsumgrupper som viste tydelig prisoppgang siste tolv måneder, var alkoholfrie drikkevarer, som økte med 11,2 prosent, andre personlige varer, som steg med 8,8 prosent, samt forsikrings- og restauranttjenester, som gikk opp henholdsvis 4,2 og 3,5 prosent siste tolv måneder.

I motsatt retning dro klær og skotøy samt audiovisuelt utstyr, med prisnedganger på henholdsvis 4,5 og 7,4 prosent.

Oppgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp med 0,3 prosentpoeng fra juni til juli. Det var spesielt prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer som preget denne oppgangen ved at prisene steg klart mer fra juni til juli i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Prisene i denne konsumgruppen økte med 2,3 prosent fra juni til juli, mens prisene steg med 0,8 prosent på samme tid i fjor.

Også prisene på flyreiser bidro til oppgangen i tolvmånedersveksten ettersom det sist måned ble målt en mindre nedgang for flybillettprisene enn i samme periode i fjor. Den svake nedgangen i juli i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor må sees i lys av juniprisene som i år viste en mindre økning enn for tilsvarende periode i 2010.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var på 1,2 prosent i juli 2011, opp 0,5 prosentpoeng fra juni.