Krise i sementleveransene kan føre til byggestopp

Flere prosjekter kan bli rammet den nærmeste tiden på grunn av krisen i sementleveransene. Etterspørselen etter sement øker i hele Europa.

I Norge er situasjonen meget bekymringsfull i og med at Norcems fabrikk i Brevik kjører med sterkt redusert kapasitet. Akkurat nå losses 20 000 tonn klinker i Brevik som kommer fra Norcems fabrikk i Kjøpsvik. Dette gjøres for å utnytte møllekapasiteten maksimalt ved begge fabrikkene. Det er første gang i historien at dette skjer. - Situasjonen er meget vanskelig, sier Kjell Skjeggerud ved Norcems fabrikk i Brevik til Byggeindustrien. Jeg har aldri opplevet tilsvarende mangelsituasjon for sement i Norge. Norcem kan produsere opp mot 1,8 millioner tonn sement ved de to fabrikkene i Norge. Totalforbruket på sement i Norge ligger på ca. 1,2 millioner tonn. Norcem eksporterer mye sement og klinker spesielt fra fabrikken i Kjøpsvik både til USA og Afrika. - Vi bestemte for lenge siden å gjøre diverse arbeider ved fabrikken i Brevik.Ombyggingen ble satt i gang først og fremst for å utnytte alternativt brensel i stedet for kull. Vanligvis har vi fulle lagre når vi stanser en ovn, men denne gang var vi ikke i den situasjon i og med at det har vært stort uttak i hele år. Når etterspørselen etter sement tok helt av kom vi i en meget vanskelig leveringssituasjon. Vi har trålet Europa rundt for å få tak i sement, men etterspørselen er stor i hele Nord-Europa. I tillegg har vi store problemer med å finne båter som kan frakte sement. Det aller meste av verdens sementbåter er bundet opp i langvarige kontrakter i Østen, spesielt i Kina, sier Skjeggerud. - I Norge leverer vi nå ca. 30 000 tonn i uka. Men det er med nød og neppe at vi makter dette, sier han. Denne situasjonen må vi nok leve med resten av dette året, men fra nyttår er vi forhåpentligvis tilbake i full produksjon også i Brevik, sier han. - For første gang i vår historie at vi vært tvunget til å sende brev til våre kunder hvor vi ber om de bør utsette støpearbeider som kan utsettes, men vi gjør det vi kan for at prosjekter som er i gang ikke skal rammes, sier markedsdirektør Inge Eeg i Norcem. Problemet er at vi nå ikke kan levere enkelte sementyper fra egen produksjon, sier han. Dette blir kompensert ved at vi henter sement andre steder, i første rekke fra vårt søsterselskap Cementa i Sverige. - Vi vurderer også å kjøre inn sement fra Tyskland, eventuelt også fra Holland. Men flaskehalsen er båtkapasiteten. Nå har vi båter. En ulykke kommer sjelden alen e. Det som har gjort situasjonen ekstra vanskelig er at vi har hatt flere havarier på disse båtene i år enn det som er vært normalt. Nå er alle båtene igjen i drift. Markedsdirektør Thomas Jahren i Embra sier at også Embra merker problemene. Tidligere ble det imponert store mengder sement fra Skottland. I fjor ble det importert 120 000 tonn fra den skotske fabrikken. I år får vi 80 000 tonn. Men etter hvert blir denne importen trappet ned. I Storbritannia mangler man nemlig to millioner tonn på årsbasis i forhold til etterspørselen. Også Embra merker til fulle problemene med å skaffe båter til sementfrakt. Nå kommer stadig mer sement fra den nye fabrikken som er bygget i Stettin i Polen. Dette er også sement av meget god kvalitet som er godkent av Kontrollrådet. Embra selger på årsbasis 200 000 tonn. Transportørene som frakter sement rundt om på landeveien i Norge kjører nå døgnet rundt. Vi har hørt om en rekke lange tansporter i og med at distriktlagre rundt om er tomme. Flere av transportøene har nå leid inn spesialbiler fra hele Norden for å makte alle oppdragene. Foreløpig er det ikke så mange prosjekter som er stanset på grunn av sementmangel, men noen er det. Faren er stor for at flere prosjekter kan merke problemene i ukene som kommer. I Byggeindustrien nr. 16 vil vi følge opp denne saken.