1 465 234 arbeidstimer

6,7 kilometer, 1 511 dager, 1 465 234 arbeidstimer og 3,1 milliarder kroner. Tallene bak den siste jernbaneparsellen mellom Lysaker og Sandvika vitner om et gigantisk prosjekt.

For togkundene skal alt arbeidet resultere i en ny hverdag med flere togavganger, kortere reisetid og færre forsinkelser, skriver Jernbaneverket på sine nettsider

Før var strekningen Lysaker-Asker en flaskehals hvor forsinkelsene ynglet og spredte seg over hele Østlandsområdet. I august er utvidelsen fra to til fire spor ferdig, og bedre tider venter togkundene.

Dermed settes sluttstrek for ti års anleggsvirksomhet og en total investering på ca. 8 milliarder kroner. Dato for første godstog gjennom den nye parsellen er fredag 26. august. Første persontog følger etter søndag 28. august.

Siden første salve i tunnelen ble avfyrt i juni 2007, har det vært stor aktivitet på hele anlegget, både inne i tunnelen og i de to dagsonene – ved Lysaker vest og øst for Sandvika stasjon ved Engervannet. Over 1 000 meter betongkulvert er blitt støpt, 1 270 000 kubikkmeter fjell er sprengt og pigget bort for å gjøre plass til det nye dobbeltsporet. Totalt har 20 600 betongsviller, 24 800 meter 60-kilos skinner og 16 000 kubikk med pukk gått med for å lage 6,7 kilometer nytt dobbeltspor.

Bedre punktlighet
Nils Hansegård er seksjonssjef for rutekontoret i Jernbaneverkets trafikkdivisjon. Når han snakker om de nye sporene, henter han fram et ord som ikke står i ordboka, men som likevel er musikk i en ruteplanleggers ører.

– Vi får en robustisering, sier Hansegård, nesten litt fjern i blikket.

– De nye sporene gjør rutene mye mer robuste. Jeg håper å se store forbedringer av punktligheten. Før har fjerntog og andre gjennomgående tog brukt de samme sporene som lokaltog med stopp på alle stasjoner. Lokaltogene har vært spesielt sårbare for forsinkelser, som igjen har spredt seg til de andre togene. Nå kan de raske togene bruke den nye Askerbanen, mens lokaltogene blir igjen på Drammenbanen, forklarer han.

Flere tog
Sammenblandingen av trafikktyper har lagt beslag på mye kapasitet. Hittil har det bare vært plass til 11–12 tog pr. time i hver retning på strekningen, nå blir kapasiteten vesentlig større.

– Med noen tiltak på strekningen Oslo S-Lysaker vil trafikken vest for Oslo kunne økes til omkring 22 tog pr. time. Dette vil gi en kraftig bedring av togtilbudet, ikke bare i Asker og Bærum, men for hele Østlandsområdet, framholder Hansegård.