Aktørvurdering i et HMS-perspektiv

Petroleumstilsynet vurderer HMS-kompetanse og -kapasitet for alle selskaper som vil inn på norsk sokkel. Vurderingene inngår både som et ledd i prekvalifisering av nye aktører og ved tildelinger av utvinningstillatelser, skriver de i en pressemelding.

Ønsket om å få nye kompetente aktører inn på norsk sokkel ble uttrykt i Stortingsmelding nr. 39 (1999-2000). Målet er at slike selskap kan bidra til økt verdiskaping, blant annet ved at de kan ha spesiell kompetanse og interesse for å utnytte ressursene i mindre felt og ivareta haleproduksjon i større grad enn de store selskapene. Det er et uttrykt krav at nye aktører skal dokumentere at de kan bidra til økt verdiskaping gjennom sin kompetanse - både innen ressursforvaltning og HMS. For å sikre forutsigbarhet og trygghet for nye aktører som ønsker å komme inn på norsk sokkel, ble det våren 2000 utviklet en ordning med prekvalifisering av henholdsvis rettighetshavere og operatører. I denne prosessen blir selskaper som ønsker innpass blant annet vurdert i forhold til sin kompetanse innen petroleumsfag, organisasjon, finansielle evner og HMS-kompetanse. På HMS-området vurderer Petroleumstilsynet om nye aktører har nødvendig kompetanse og kapasitet til å kunne ivareta HMS-kravene som regelverket stiller. Hele HMS regelverket gjelder for både operatører og rettighetshavere, men for rettighetshaverne er kravene til ressurser og kompetanse noe mer begrenset enn for operatører ved at rettighetshaver skal: * legge forholdene til rette for operatør * påse at operatør oppfyller sine plikter * ivareta egne plikter iht regelverket * ha HMS styringssystem * Samarbeid mellom etater og departementer Systemet med prekvalifisering og aktørvurdering er formelt Olje- og energidepartementets produkt, og prosessene starter med at selskapene henvender seg til OED. Tidligere ble Oljedirektoratet bedt om å vurdere selskapenes kompetanse og kapasitet både innen HMS og ressursfag. Etter at Oljedirektoratet ble delt og Petroleumstilsynet opprettet 1. januar 2004, har etatene selvstendige roller og oppgaver i forbindelse med aktørvurderingene.