Vil ha bedre opplæring i sikring av last

- Det syndes mot sikring av last på tungtransport, mener leder av trafikksikkerhetsseksjonen ved Statens vegvesen, Magne Noet. Han vil ha sikring av last inn i sjåføropplæringa, skriver Gudbrandsdølen Dagningen.

Sikring av last på tungtransportbiler har kommet sterkt i fokus etter at Brøttum-ekteparet ble drept på E6 ved Morskogen onsdag kveld. En steinblokk falt ned fra en semitrailer på bilen til ekteparet. Noet har fått mange reaksjoner etter at ekteparet ble drept. Undersøkelser vil vise om steinblokka løsnet fra semitraileren på grunn av for dårlig sikring av lasta. - Vi sliter med et problem. Flere som jeg har vært i kontakt med, kan fortelle at sikring av last er alt for dårlig. Når slike grusomme ulykker skjer, kommer det reaksjoner fra næringa. De jeg har vært i kontakt med bekrefter at dette med sikring av last ikke er godt nok, sier Noet. - Vi krever at sikring av last må inn i sjåføropplæringa. I helga har det vært styremøte i vår avdeling. Der ble det vedtatt at sikring av last skal være hovedtema på årsmøtet 9. mars. Vi vil innhente ekspertise til å forelese for våre medlemmer. Det vil også bli praktisk veiledning på årsmøtet, sier distriktssjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Hedmark og Oppland. I likhet med Magne Noet, vil Tysnes ha slik opplæring lagt inn under førerprøven. - Våre folk som kontrollerer tunge kjøretøy kan også bekrefte at de ser mye dårlig sikring av last. Hittil har vi ikke vært nok bevisst på dette slik at vi har gitt sjåførene kjøreforbud. Det er ting vi må se nøyere på framover, mener Noet. Tysnes støtter Noet i det, og mener at det er myndighetene som bør se nøyere på problematikken. - Flesteparten av lastebileierne er flinke til å sikre last. Men, Tysnes mener at sikring av last bør komme sterkere i fokus under kjøreopplæringen for tunge kjøretøy. I likhet med Noet, støtter Tysnes opp om at dette med sikring bør være et eget moment når førerkortkandidater skal avlegge førerprøve. - Etter min mening bør yrkessjåfører få bedre opplæring, og så bør det være krav til førerprøven. Myndighetene bør derfor løfte standard og krav til yrkessjåfører. I andre fag kreves det fagbrev, men ikke for de som kjører vogntog på 50 tonn. Det er for sårlig, hevder Noet, som vil ha dette inn i yrkesopplæringa. Det holder ikke med bare teoretisk opplæring. Det må praksis til. Noet vil også at de som har førerkort skal få tilbud om opplæring i sikring av last. Hvordan dette skal gjennomføres har han ikke noe endelig svar på, men det bør diskuteres for å få til en ordning. Sjåfører som kjører slik last bør ha et bevis på at de har opplæring. Vi bør kanskje ta et initiativ om å sette igang kurs så fort som mulig. Her bør Statens vegvesen sammen med lastebilnæringa og arbeidstilsynet og politiet ta et initiativ, sier Noet.