Åpning av E18 Brokelandsheia-Vinterkjær

Når den nye E18-strekningen tas i bruk 1. november 2004, får trafikantene oppleve en trafikksikker trefeltsløsning i tråd med ny stamvegnormal.

Den 13 km. lange parsellen koster 70 mill. kr. mindre enn det opprinnelige overslaget på 485 mill kr, melder vegvesen.no. - Vegvesenet har bygget en tidsriktig og fremtidsrettet veg med vekt på sikkerhet og estetikk. Løsningen er basert på dagens trafikkgrunnlag, med en årsdøgntrafikk på rundt 5000, og forventet trafikkøkning de neste 20 år. Bruken av tre felt vil gi fleksibel og trygg trafikkavvikling. Det sier regionvegsjef Andreas Setsaa. Mandag 1. november kl. 12.00 åpnes strekningen for trafikk av samferdselsminister Torild Skogsholm. Nullvisjon mot ulykker Strekningen Brokelandsheia - Vinterkjær hadde på 90-tallet en stygg ulykkesstatistikk. I januar 2001 forelå godkjent plan for å bygge en ny og sikrere parsell med midtdeler. - Strekningen er første del av bompakke Aust-Agder. Grimstad Kristiansand blir neste etappe, opplyser prosjektleder Harald Tobiassen. Han understreker at Vegvesenets 0-visjon om å unngå drepte og alvorlig skadde i trafikken, setter tydelig preg på den nye vegen. -Tre felt gir forbikjøringsmuligheter vekselvis i begge retninger. En midtdeler skiller trafikken i motgående kjøreretninger fra hverandre, og forbygger møteulykker. Solid sideterrengbehandling, kantrensk og kantrekkverk sikrer bilistene mot alvorlige utforkjøringer. Trasévalg og kurvatur er også en del av sikkerhetstankegangen vegen er basert på, understreker Tobiassen. Han legger til at arbeidet har gått planmessig, uten spesielle tekniske problemer. Kostnadseffektivitet smidig rundkjøring E18 Brokelandsheia Vinterkjær har kostet 415 mill kr. å bygge. Strekningen er kortere enn den tidligere traseen. 12 km. av strekningen er helt ny. I nord er 1 km. av den gamle vegen rustet opp til ny standard fra Sunde bru til nytt kryss på Brokelandsheia. Ved Vinterkjær i sør, rett før tunnelen Sørlandsporten, ender vegen opp i E18s eneste rundkjøring. - Løsningen gir alt i alt høy kost nytte-effekt. Kostnadsnivået er lavt, sammenlignet med en firefelts motorveg. Rundkjøringen er en effektiv måte å mate trafikken ut på ordinær tofeltsveg igjen, mener Tobiassen. Han påpeker at også andre, nye ideer setter sitt preg på strekningen. Bl.a. er det i sørenden av strekningen anlagt en 200 m. lang og 6 m. høy torvvegg, som støyskjerm mot et boligområde med 50 hus. - Torvveggen er rimelig og miljøvennlig. Vi har nå sådd den til - og etter hvert vil denne støyvollen gli grønt og naturlig inn i omgivelsene, forklarer Haralt Tobiassen.