Redusert fart skal gi renere luft i Oslo

Statens vegvesen vil fra 1. november 2004 til 10. april 2005 sette ned fartsgrensen på rv 4 Trondheimsveien fra 80 km/t til 60 km/t, såkalt miljøfartsgrense. Strekningen er fra Sinsenkrysset til Grorud.

Dette er et prøveprosjekt for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Rundt halvparten av beboerne langs rv 4 og brukerne av vegen synes miljøfartsgrense er et akseptabelt tiltak for å bedre luftkvaliteten, melder vegvesen.no. Dette viser en spørreundersøkelse som Markedsinfo har gjennomført for Statens vegvesen. Undersøkelsen omfatter beboere langs strekningen, Nittedal og Romerike samt et utvalg fra Oslo/Akershus generelt. Hele 82 % av beboerne i området er villige til å endre egen atferd for å bedre luftkvaliteten i nærmiljøet. - Det er gledelig å se at så mange tar luftforurensningen alvorlig og at de selv ønsker å bidra, sier prosjektleder Sondre Meland i Statens vegvesen. I Oslo har målinger gjennom flere år ligget over de tillatte grenseverdiene, og vi er derfor nødt til å gjennomføre tiltak som reduserer vegstøvet. Renhold har vist seg å ikke være tilstrekkelig. Bedret luftkvalitet i Oslo vil gi mange barn og voksne med luftveislidelser en bedre hverdag, særlig vinterstid, sier Meland. Dårlig luftkvalitet gir økt sjanse for helseskader som luftveislidelser, hjerte- og karsykdommer i tillegg til at levealderen kan bli redusert for mange. Vegstøv er en av hovedkildene til dårlig luftkvalitet. Høye konsentrasjoner av vegstøv forekommer oftest i vinterhalvåret, blant annet som følge av asfaltslitasje og bruk av piggdekk kombinert med klimatiske forhold. Målinger av luftforurensningen fra vinteren 2004/05 vil sammenliknes med målinger fra vinteren 2003/04 på den aktuelle strekningen. Hvis tiltaket med miljøfartsgrense viser seg effektfullt, kan det være aktuelt å iverksette dette på flere av Oslos innfartsårer. Det er første gang miljøfartsgrense blir testet ut som et permanent tiltak mot vegstøv på høytrafikkerte veger i Norge. Statens vegvesen er pliktig etter Forurensningsloven å sette i verk tiltak som skal bedre luftkvaliteten. En teoretisk studie har sett på gevinstene ved lavere hastighet på innfartsvegene til Oslo og ved å innføre miljøfartsgrense på rv 4 Trondheimsveien, håper vi å redusere oppvirvlingen av vegstøv med ca. 22 % på den aktuelle strekningen, eller 3,5 kg mindre støv pr. km pr. døgn.