ESA refser Norge for sen innføring av forskrifter om trafikksikkerhet

Myndighetene har brukt for lang tid på å innføre forskrifter som skal bedre sikkerheten på de største norske veiene. Nå truer overvåkingsorganet ESA med å gå til EFTA-domstolen.

Norge skulle egentlig ha implementert et EU-direktiv om veisikkerhet i norsk lov innen 19. desember i fjor. Men dette har ennå ikke blitt gjort.

Onsdag sendte EUs overvåkingsorgan ESA en siste advarsel til Norge, der de gir en frist på to måneder for å implementere forskriftene.

Krav til sikkerhet på europaveiene
Direktivet stiller krav til hvordan de største og viktigste veiene i EU- og EØS-landene skal planlegges, utformes, inspiseres og for å hindre ulykker. I Norge er det derfor europaveiene og enkelte andre viktige riksveier direktivet gjelder.

Mer konkret stiller direktivet blant annet krav om at sikkerhetsutredninger skal gjennomføres på planleggingsstadiet til alle prosjekter og at trygghetsinspeksjoner skal tas på de største og viktigste veiene. De ønsker også bedre skilting på ulykkesutsatte strekninger.

– Ikke raskt nok
Ifølge Lennart Garnes, saksbehandler i ESA, er Norge i ferd med å gjennomføre direktivet og håper å være ferdig senest ved utgangen av året. Men dette er ikke raskt nok, mener ESA.

– Det er ingenting som tilsier at Norge ikke vil gjennomføre direktivet korrekt, det er bare det at de er for sent ute. Derfor gir ESA nå Norge to måneder til å gjennomføre direktivet i norsk rett. Hvis de ikke gjør det, så vil vi etter hvert vurdere å ta dem til EFTA-domstolen for manglende gjennomføring, sier Garnes til NTB.

Ifølge informasjonssjef Ivar Torvik i Samferdselsdepartementet blir hensynet til trafikksikkerhet i Norge i dag ivaretatt ved planlegging og utbygging av veinettet.

– Dette skjer gjennom oppfølging av Statens vegvesens «veinormaler» og andre bestemmelser og krav til planlegging og utbygging, sier han til NTB.

Departementet vil ifølge ham nå gå nærmere gjennom henvendelsen fra ESA

– ESA vil få svar innen fristen på to måneder, og vi har nå ikke ytterligere kommentarer om saken, sier han.

– Kritiserer ikke norske veier
Garnes sier de er kjent med at Norge allerede har hatt gjennomføringen av regelverket ute på høring og at de jobber med å få på plass de nødvendige regelendringene. Han presiserer også at advarselen ikke skal tolkes som en kritikk av veisikkerheten i Norge.

– Med dette stiller selvsagt ikke ESA spørsmål ved om Norge bygger tilstrekkelig sikre veier, men uavhengig av den problemstillingen er Norge gjennom EØS-avtalen forpliktet til å gjennomføre direktivet i norsk lovgiving i tide og korrekt, sier han.

Også Island refses av ESA for å ligge på etterskudd med innføringen.