Nei til NRKs ruteportal

NRKs planer om en ny rute- og trafikkportal møter motbør fra Medietilsynet. Tilsynet mener tjenesten ikke favnes av NRKs rolle som allmennkringkaster.

Det var i fjor høst det ble kjent at NRK ønsket å satse på en egen trafikkportal på nettet. I samarbeid med blant andre Statens vegvesen, NSB og Ruter vil statskringkasteren lansere en trafikkportal på nettet med rute- og trafikkinformasjon for hele landet. Tjenesten skal markedsføres på TV, radio og nrk.no.

TV 2 reagerte straks på planene, som kanalens konserndirektør blant annet karakteriserte som «voldtekt» fra en statsfinansiert virksomhet.

Uklare grenser
Nå får altså TV 2 støtte fra Medietilsynet i sitt syn. Etter å ha vurdert NRKs søknad om forhåndsgodkjenning, mener tilsynet at trafikkportalen «ikke klart» kan begrunnes i NRKs vedtekter og skriver blant annet følgende på sin hjemmeside: «Ut fra vedtektenes ordlyd kan det være problematisk å trekke klare grenser for hvilke tjenester som kan inngå i allmennkringkastingsoppdraget. Medietilsynet mener likevel at trafikkportalen faller utenfor NRKs oppdrag».

Undrende
NRK stiller seg undrende til tilsynets avgjørelse.

– Det er særlig problematisk at Medietilsynet mener at vi ikke kan lansere denne tjenesten fordi trafikktjenester ikke er spesielt nevnt i våre vedtekter. Vi har opplevd at det er bred enighet om at NRKs rolle skal være mangfoldig og gi muligheter også på nye plattformer, sier fungerende kringkastingssjef Annika Biørnstad i en pressemelding.

Storting og regjering
Tilsynet legger til grunn at det skal være en klar og offisiell definisjon av allmennkringkastingsoppdraget. Bak dette ligger blant annet EØS-avtalens regler om statsstøtte og hensynet til konkurrerende aktører.

Tilsynet har også vurdert tjenestens merverdi og mener det er sannsynlig at portalen vil tilføre en merverdi ut over det som allerede tilbys i markedet i dag. Bjørnstad mener likevel tilsynet toner ned samfunnsverdien.

– Det kan virke som om Medietilsynet har lagt mer vekt på uttalelsene fra våre kommersielle konkurrenter enn å se på samfunnsverdien i denne tjenesten. Trafikkinformasjon har vært en del av vårt tilbud i flere tiår og vi vil gjerne utvikle dette tilbudet videre, sier Biørnstad.

En avgjørelse er ventet over sommeren. Det er regjeringen som har det endelige ord i saken.