E18 dyrere enn beregnet

Nye kostnadsberegninger viser at utbyggingen av ny E18 i Bjørvika blir om lag 600 mill. kr dyrere enn hva som er tidligere fortalt i budsjettproposisjonen for 2011.

Krav om arkeologiske utgravninger og mer forurensende masser enn antatt er to viktige årsaker til kostnadsøkningen.

Prosjektet har tidligere meldt fra om økte kostnader, men disse har da vært innenfor den kostnadsramme som Stortinget har vedtatt. I 2004 vedtok Stortinget en kostnadsramme for prosjektet på 6.244 millioner kroner. Nå viser nye beregninger at kostnadene vil øke til 6.475 millioner. Det er 230 mill. kr, eller 3,7 prosent, over vedtatt kostnadsramme. Det er derfor behov for økt bevilgning fra Stortinget.

- Vi beklager at prosjektet har blitt dyrere. Dette er et stort og komplisert byutviklingsprosjekt, der mange av forutsetningene som lå til grunn for kostnadsberegningene har endret seg underveis, sier Svein Røed, prosjektleder i Statens vegvesen.

Kostnader i forbindelse med de omfattende arkeologiske arbeidene er en av årsakene til de økte kostnadene.

En annen viktig årsak er nytt regelverk og nye grenseverdier for definisjonen av forurenset masse.

- Dette har ført til økte mengder med forurensende masser og dermed økte kostnader i forbindelse med håndteringen av disse forklarer Røed.

Et tredje punkt er byggingen av Dronning Eufemias gate.

- Da vi startet prosjekteringen av Dronning Eufemias gate tok vi ikke høyde for at vi måtte fundamentere hele strekningen til fjell. I ettertid har det vist seg å være nødvendig, sier Røed.

I forbindelse med den nye kostnadsgjennomgangen har Statens vegvesen også oppdaget en systematisk beregningsfeil ved at forbruk det enkelte år ikke er blitt indeksregulert etter forbruksåret. Statens vegvesen vil undersøke rutinene for oppdatering av kostnadsoverslag, for å sikre at tilsvarende beregningsfeil ikke skjer på andre prosjekter.