Ny transportplan: Prioriter tøffere

Bruk pengene der nytten er størst, krever NHO, som har sendt brev til transportetatene om arbeidet med neste Nasjonal transportplan.

Samferdselsprioriteringene må i større grad reflektere hovedutfordringene for transportsektoren fremover, skriver NHO til transportetatene og Avinor AS sitt arbeid med forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023.

- Hovedutfordringene er kapasitetsproblemer i byområdene, mer miljøvennlig transport, regionbygging og lavere avstandskostnader for næringslivet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

- Satsingen må konsentreres om prosjekter som bidrar til løsning av én eller flere av disse utfordringene. Ikke slik som i dag hvor samferdselsmidlene fordeles jevnt og klattvis utover hele landet uten en god nok vurdering av hvor nytten er størst. Fra nå av må politikerne prioritere tøffere når det gjelder hvor det skal investeres i infrastruktur, sier Brubakk.

Regionale sentra, byområder, nasjonale og internasjonale transportkorridorer og knutepunkter for godstransport må vektlegges, ifølge Brubakk. NHO mener de konkrete prosjektene må prioriteres ut fra samfunnsøkonomisk lønnsomhet. - Men dette betinger at metodene for å beregne lønnsomhet oppdateres.

Prosjektfinansiering

NHO vil også at det velges ut et visst antall større prosjekter for prosjektfinansiering. Disse bør være av stor nasjonal betydning med muligheter for raskere gjennomføring enn i dag.

- Økt bruk av prosjektfinansiering er helt nødvendig for at norsk samferdsel skal komme opp på et nivå som gir næringslivet like konkurranseforhold i forhold til de land vi konkurrerer med. Det er behov for å tenke alternativt for at de prosjektene som prioriteres i NTP skal bli gjennomført innenfor en akseptabel tidsperiode.

Ved prosjektfinansiering er prosjektene fullfinansiert ved oppstart. - Dette vil kunne sikre rasjonell og effektiv gjennomføring av prosjektene. I vår rapport ”Raskere og smartere samferdselsutbygging” (2010) foreslår vi flerårig budsjettering og OPS (offentlig-privat samarbeid) som ulike typer prosjektfinansiering som vil kunne gi en raskere og mer effektiv gjennomføring av prosjektene, fortsetter Brubakk.

NHO foreslår at det i neste NTP settes av 10-15 mrd kr årlig til prosjekter som er prosjektfinansiert.

Det er også store samfunnsøkonomiske gevinster med alternative modeller. Prosjektfinansiering av jernbaneprosjektet Lysaker – Asker kunne gitt halvert byggetid og en samlet samfunnsøkonomisk gevinst på 1,5 – 1,7 mrd. kr.