Asfalt for 2 milliarder på veiene i sommer

Feriebilister må smøre seg med tålmodighet i sommer. Belønningen er at store hull, sprekker og dype spor blir jevnet ut på det norske veinettet.

2 milliarder er prislappen for vedlikeholdet. I løpet av noen korte sommermåneder skal 2.000 fagarbeidere sørge for at 3.580 kilometer med statlige, fylkeskommunale og kommunale veier får nytt asfaltdekke.

– Det meste av arbeidet blir gjort på natta, men det er ikke utelukkende for å unngå køer på veiene at det gjøres på den tiden av døgnet. Det er også for å ivareta sikkerheten til de ansatte som jobber på veiene, sier sjefingeniør Even Sund i Statens vegvesen.

Kontraktene for legging av asfalt i sommer kommer opp i 2 milliarder kroner, og omfatter både arbeidskostnader og veidekket selv.

På riksveiene finansieres dette over statsbudsjettet mens den enkelte fylkeskommune finansierer vedlikeholdet på sitt fylkesveinett.

Verst i Nord-Norge
Mange tusen kilometer vei er i dårlig og svært dårlig stand i Norge, og verst er situasjonen i Nord-Norge. Til sammen 23.000 kilometer norsk vei var i fjor i dårlig forfatning, ifølge Statens vegvesen. Av disse var det 777 kilometer stamvei – det vil si europaveier og riksveier – som var i svært dårlig stand.

Ny asfalt
Svært dårlig stand betyr at det er spordybde på minst 2,5 centimeter eller for store ujevnheter i veien.

– Vedlikehold av veidekkene på riks- og fylkesveinettet foregår over hele landet. Det omfatter tiltak på om lag 3.580 kilometer vei, hvor om lag 960 kilometer på riksvei og 2620 kilometer er på fylkesvei. Hovedsakelig er det snakk om reasfaltering, men noen steder gjøres mer omfattende tiltak som for eksempel forsterkning av veifundamentet og oppretting av ujevnheter før asfaltering. Det kan skje justeringer i omfanget i løpet av sesongen, sier Sund til NTB.

Høy risiko
Det har aldri før blitt asfaltert like så mye vei i Norge som i år. Samtidig har aldri asfaltarbeiderne langs ferieveiene vært like utsatt for skader og ulykker. Utålmodige og uforsiktige sjåfører gjør veien til en unødvendig farlig arbeidsplass.

– Vi er bekymret for våre kolleger som befinner seg ute på veiene. Det virker som alle bilister ønsker seg bedre veier, men enkelte har ikke tid til å vente litt i bilen når jobben gjøres. Dette fører til farlige situasjoner og høy risiko for skader og ulykker. Vi vil oppfordre alle sjåfører til å vise hensyn i sommer, slik at både asfaltarbeidere og bilister kommer hele hjem, sier Arne Aaberg, adm. direktør i Foreningen Asfalt og Veiservice.

Landsoversikt asfaltering 2011