Orkla-Jens bergtok NTNU-studentene

Den gamle Orklakjempen Jens P. Heyerdahl d.y bergtok alle som var samlet i den nye Nausttunnelen på OPS-prosjektet E39 ØysandThamshavn torsdag. Bygg- og Miljødagen, som arrangeres av Næringslivsringen og NTNU, flyttet i år ut fra Gløshaugen.

Det ble en kjempesuksess med rekorddeltakelse. Mer enn 370 mennesker (300 studenter) var samlet i tunnelen som ga en trolsk stemning om arrangementet. Det var en rekke glimrende foredrag, men det er sjelden at vi har hørt en næringslivsleder snakke så fra hjertet og så personlig som det vi opplevde med Jens P. Heyerdahl d.y. denne dagen. Men han følte seg opplagt hjemme inne i tunnelen. Han er vel en av de næringslivsledere i Norge som har vært mest opptatt av at man skal ta med seg historien og kulturen inn i det moderne samfunn. Orkla-konsernet som i dag er et mangslungent selskap, har sine røtter fra nabolaget. Eventyret begynte nede i de dype i Løkken gruver ( 800 1000 meter) for flere hundre år siden. Industribyggeren Heyerdal har vært opptatt av det langsiktige og det industrielle. Et konsern som er industrielt og finansielt sterkt, har en helt annen basis enn et konsern som er finansielt og industrielt sterkt. Det industrielle må ligge i bunnen. Heyerdahl tok et generaloppgjør mot grådighetskulturen og kortsiktigheten som i dag preger store deler av det norske samfunnslivet. Byggeindustrien kommer tilbake til Heyerdahls innlegg i neste utgave av bladet. Alle som møtte frem til denne spesielle dagen sitter igjen med mange inntrykk. Det var selvsagt kaldt inne i tunnelen, og arrangementet varte og rakk, men likevel var det en opplevelse å være med på dette. For studentene måtte denne dagen være helt fantastisk. Det ble også arrangert befaring rundt på det store anlegget om er det første OPS-prosjektet i Norge. Direktør Kjetil Sand i Skanska Norge som nå er direktør i Orkdalsvegen AS, var også tydelig stolt av det man har maktet å skape i dette prosjektet. Utfordringene har stått i kø. Ikke minst har grunnforholdene vært problematiske. I denne del av landet er det mengder av den fryktede kvikkleiren. Det har også foregått betydelige sprengningsarbeider over den nåværende veien som hele tiden har vært trafikkert. Kun en eneste gang har det vært en større stopp i veien. Stoppen var på to timer etter at man ryddet vekk stein fra en større salve. Vi har presentert dette prosjektet i Byggeindustrien flere ganger. Vi kommer med mer stoff i neste utgave. Det har så langt ikke vært en eneste ulykke på prosjektet. Det er også gledelig at det er minimalt fravær. I snitt har 400 personer vært engasjert. Fraværet er på rekordlave 1,5 prosent. Til sammenligning er fraværet på mange offentlige arbeidsplasser hvor man sitter på varme kontorer, mellom 10 og 15 prosent. Det er et tankekors. I forbindelse med dette arrangementet innledet Bjørn Kielland i Skanska og Ole Witsøe fra Statens vegvesen om selve prosjektet. Etter Heyerdals innlegg, holdt adm. dir. Kyrre Olaf Johansen et tankevekkende foredrag om Mesta som en verdidrevet bedrift. Professor Svein Remseth ved NTNU snakket om samhandling mellom byggenæringen og NTNU. Det var hilsningstakler fra Pål Syse, Skanska Norge, Hans Petter Kristiansen, Aas Jacobsen og Kjell Brevik fra Statens vegvesen. Det skulle ha vært delt ut enn Nyskapningspris. Det var mange gode innsendte forslag, men juryen fant at ingen av forslagene kvalifiserte til noen pris. Ellers var det senere på dagen årsmøte i Næringslivsringen. Det kommer vi tilbake til i Byggeindustrien.