Kleppa lover mer presise tog

Når togtrafikken i Oslo åpner som normalt igjen 8. august, lover samferdselsministeren at togene vil bli mer punktlige.

– Arbeidet som gjøres nå, betyr gradvise forbedringer, mer presise tog og ikke minst flere fornøyde passasjerer, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Sammen med jernbanedirektør Elisabeth Enger, konstituert konsernsjef i NSB, Arne Fosen, og prosjektleder Vibeke Aarnes var hun tirsdag iført hjelm og signalgule verneklær på befaring langs togsporene og i Oslotunnelen ved Oslo S.

Stasjonen er stengt i seks uker på grunn av arbeid med å oppgradere skinnegangen, kjøreledningen og Oslotunnelen. Og at togtrafikken står synes samferdselsministeren er bra.

– Jeg var her i januar i fjor og så hvordan arbeidet foregikk da. Da måtte de rigge opp og ned i løpet av natta. Nå får de arbeidet i ro og fred hele sommeren, og får gjort like mye på seks uker som de ellers måtte ha brukt halvannet år på, sier hun.

Forstår frustrasjonen
Kleppa har likevel forståelse for at de rundt 60.000 reisende som på en vanlig hverdag tar tog gjennom Oslotunnelen, nå klager over mer komplisert og tidkrevende reisevei og at de må ta buss istedenfor tog.

– Jeg er veldig lei meg for det bryderiet de reisende må gå gjennom i løpet av sommeren med å finne alternativ transport. Men det er meget viktig arbeid som nå gjøres, og de reisende går en mye bedre tid i møte, med færre feil og mer presise tog, lover Kleppa.

Osloprosjektet
I løpet av sommeren skal det som del av det såkalte Osloprosjektet gjennomføres 2.500 tiltak for å oppgradere og forbedre jernbanenettet mellom Lysaker og Etterstad. Jernbaneverket er allerede godt i gang. 34 sporveksler skal byttes ut, åtte av disse er skiftet ut allerede. De er også i ferd med å legge nye jernbaneskinner og har fått på plass markeringer for blinde og svaksynte på plattformene på Oslo S.

I Oslotunnelen holder de på med å teste ut et nytt nødlys og å bytte ut den gamle kjøreledningen med nye, fastmonterte takstrømskinner.

– Den nye strømledningen blir fastmontert, og da kan ikke lenger togene rive ned strømledningen, forklarer Jan Erik Kregnes, informasjonsdirektør i Jernbaneverket.

Som en del av prosjektet vil også 50 nye tog bli kjøpt inn.

– De første to er nå i Norge på testkjøring, og det lover veldig bra. Vi planlegger å sette de første nye togene i trafikk i Osloområdet i løpet av februar eller mars neste år, sier NSB-konsernsjef Arne Fosen.

– Mange års forsømmelse
Den norske jernbanen har fått mye kritikk for manglende punktlighet, og det hele toppet seg i fjor vinter. Da lå Norge ifølge Kleppa på bunn i Skandinavia når det gjaldt punktlighet. Men arbeidene som har blitt gjort i forbindelse med Osloprosjektet har ifølge NSB-sjefen allerede ført til at togene har blitt mer presise.

– Dette er et resultat av mange års forsømmelse, så da må vi ta slike skippertak som vi gjør nå. Vi hadde et historisk dårlig bunnivå på kundetilfredshet etter vinteren i fjor, da man hørte om signalfeil og nedfalne kjøreledninger altfor ofte. Kundetilfredsheten er nå på det beste nivået siden 2007, og vi håper at dette arbeidet vil bidra til gjøre kundene enda mer fornøyde, sier han til NTB.

Innvirkning i hele Norge
Oppgraderingene ved Oslo S vil ifølge samferdselsminister Kleppa ikke bare føre til økt punktlighet i Oslo.

– Oslotunnelen er selve navlen i Tog-Norge, så opprustninger her betyr faktisk forbedringer for tog i hele Norge, sier hun.

Hun skulle likevel sett at jernbanen hadde blitt vedlikeholdt mer gradvis.

– Hvis vi hadde vedlikeholdt mer på det jevne, hadde det kostet mindre. Men det var helt nødvendig å ta dette skippertaket nå. Jeg håper noen ser hvor viktig dette arbeidet er og at det var Senterpartiet som gikk foran, sier hun.