Familie mistet fire i fjelltragedien

Et foreldrepar mistet sønnen og tre svigerbarn i helikopterstyrten i Hardanger. – En ufattelig tragedie som vanskelig kan beskrives med ord, sier prest Bjørn Tore Sæle.

Omkomne i helikopterulykker i Norge siden 2000

* 4. juli 2011: Fem personer fryktes omkommet i en helikopterstyrt i Eidfjord i Hardanger.

* 27. januar 2010: Fire mistet livet i en helikopterulykke i Horten.

* 4. februar 2009: En person omkom i en helikopterulykke i Målselv.

* 30. mars 2008: Tre personer omkom da et russisk helikopter styrtet ved Barentsburg på Svalbard.

* 14. september 2006: To personer omkom da et frakthelikopter styrtet ved alpinanlegget i Bavallen utenfor Voss.

* 11. mai 2005: En person omkom og fire ble lettere skadd da et helikopter styrtet ved Lille Kolsåstoppen i Bærum kommune.

* 25. oktober 2004: En person omkom og to overlevde da et uregistrert helikopter stupte i sjøen ved Breistein ferjekai, nord for Bergen.

* 14. desember 2000: En svensk mann omkom i helikopterstyrt på Valdresflya i Oppland. (©NTB)

 

Airlift: - Dypt tragisk ulykke

Sjefen for helikopterselskapet Airlift beskriver ulykken i Hardanger som dypt tragisk. – Airlift er en organisasjon i sorg, sier administrerende direktør Johnny Skoglund.

Skoglund har reist til Kinsarvik i Ullensvang kommune for å bistå i arbeidet etter ulykken, opplyser Airlift i en pressemelding tirsdag formiddag.

– Ulykken med et av våre helikoptre i fjellet i Eidfjord er dypt tragisk. Airlift er en organisasjon i sorg. Vi gjør nå det vi kan for å bistå de pårørende, ansatte, lokale myndigheter, politi og havarikommisjon, sier Airlift-direktør Skoglund.

Ledelsen i Airlift ble varslet om havariet like før klokken 19.30 mandag kveld. Selskapets beredskapsorganisasjon ble mobilisert og bistår politiet i deres arbeid, opplyser helikopterselskapet.

Airlift har tolv helikoptre av typen Eurocopter AS350 B3 som styrtet mandag. Helikopteret var på oppdrag fra Airlifts base i Kinsarvik da det havarerte mandag kveld. Helikopteret skulle frakte personer i forbindelse med hyttebygging.

Airlift har i dag en flåte på 17 helikoptre og omkring 80 ansatte i Norge. (©NTB)

 

21 ulykker med samme type helikopter på 11 år

Siden 2000 har ni personer mistet livet i ulykker med samme helikoptertype som havarerte i Ullensvang i Hardanger mandag.

Det inkluderer de fem personene som omkom da et helikopter av typen Eurocopter AS 350 tok fyr da det styrtet i Hardanger mandag kveld.

– Siden år 2000 har det vært 21 ulykker med denne helikoptertypen. Tre av ulykkene har vært dødsulykker, og til sammen fire personer har omkommet, sier Marit Kvarum, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, til VG Nett.

Sju skadd

I tillegg har sju personer blitt skadd i disse ulykkene, ifølge Luftfartstilsynets database. Tilsynets definisjon på en ulykke er når det blir skade på helikopteret eller på personer.

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens Havarikommisjon sier Eurocopter AS 350 er et veldig vanlig helikopter i Norge på innenlandsturer.

– Det er ikke overrepresentert på ulykkesstatistikken, men det er som at hvis det finnes mange folkevogner, så er det sannsynlig at det blir mange ulykker med folkevogner, sier Halvorsen.

18 døde på 15 år

De siste 15 årene har til sammen 18 personer mistet livet i ulike helikopterulykker. 13 av disse omkom i ulykker med Airlifts helikoptre.

Helikopterselskapet Airlift, som er blant Norges største, har siden 1996 opplevd åtte ulykker. I fem av ulykkene gikk liv tapt. Ifølge selskapet er helikoptertypen trolig det mest brukte helikopteret på sitt bruksområde. (©NTB)

 

Natt til tirsdag besøkte han familien som like før hadde mistet fire personer i ulykken.

– Sammen med legen i Kinsarvik dro jeg hjem til familien, der de pårørende var samlet. Jeg møtte en mor og en far som hadde mistet en sønn og tre svigerbarn, sier Sæle til NTB.

Havarikommisjonen for transport undersøkte tirsdag kveld ulykkesstedet i fjellet mellom Eidfjord og Kinsarvik, men kunne ikke kaste lys over årsaken til ulykken. Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen for luftfart kunne heller ikke opplyse om det var gjort funn på stedet som kunne si om noe ulykkesårsaken.

Vitner

Det var ni familiemedlemmer som hadde leid helikopter for å bygge hytte ved Dalamot i Ullensvang. Fem av dem var kommet fram til Dalamot da de ble vitne til at den siste helikopterturen gikk fryktelig galt.

– Øyenvitnene på stedet prøvde umiddelbart å redde noen fra helikopteret. Men det viste seg å være vanskelig, og det lyktes ikke. Helikopteret sto etter kort tid i brann, fortalte lensmann Øyvind Rosseland på en pressekonferanse mandag.

Det er en tydelig preget prest som beskriver møtet med de pårørende.

– Vi kom inn i en familie som reiste ni stykker opp på fjellet. De er fem som kommer hjem. Jeg har vært prest i mange år, men jeg har vanskeligheter med å finne ord som kan beskrive denne opplevelsen. Dette er en familie i dyp sorg, sier Sæle.

Kriseteam

I kommunehuset i Kinsarvik er det opprettet et kriseteam for de pårørende, og dørene er åpne utover kvelden tirsdag.

– Kriseteamet er operativt så lenge det er behov for hjelp. Dette er en stor og tragisk ulykke som har rammet et lite lokalsamfunn. Dette er et sjokk for alle. Nå er det vår oppgave å ta vare på alle de involverte, sier ordfører Solfrid Borge i Ullensvang kommune.

Tidligere tirsdag var kriseteamet i kontakt med kollegene til den omkomne piloten i helikopterselskapet Airlift.

– Ulykken har påvirket hele organisasjonen, det er viktig å ivareta de ansatte på lik linje med andre pårørende, sier hun.

– Sterke følelser

Airlift satte tirsdag alle sine helikoptre på bakken. Sjefen for helikopterselskapet, Johnny Skoglund, reiste til Kinsarvik tirsdag.

– For oss i Airlift er dette en sorgens dag som er preget av sterke følelser. De ansatte på helikopterbasen her i Kinsarvik har mistet en kjær og god kollega. Våre tanker går først og fremst til de etterlatte, sier Skoglund.

Piloten på helikopteret av typen Eurocopter AS350 B3 var blant Airlifts mest erfarne, ifølge Skoglund. Foreløpig kan ingen si noe om årsaken til ulykken.

– Vi vil gjøre alt vi kan for å bistå politiet og havarikommisjonen med den informasjonen vi har. Foreløpig er det for tidlig å si noe som helst om hva som gikk galt. Jeg kjenner ikke til om det har vært kommunikasjon mellom piloten og basen som kan gi noen svar, sier Skoglund.

Helikopteret som styrtet, er ifølge Skoglund den mest brukte typen innen transport.

– Når noe slikt som dette skjer, er det alltid mange som skal mene noe om blant annet årsak og risiko. Vi forholder oss til at det er denne helikoptertypen som brukes i det norske markedet, og som er godkjent av Luftfartstilsynet, sier han.

Minnestund

Onsdag er det minnestund i Kinsarvik kirke.

– Det er mange som går rundt og sørger alene. Vi vil være der for dem som trenger det, mer kan vi ikke gjøre, sier presten.

De omkomne er pilot i Airlift Tore Bendigtsen Ystanes (39), Karianne Ringkjøb Dahl (29) og Siv Holtan (18) fra Bergen, Kjetil Bu fra Kinsarvik (27) og Andreas Søvik Fossmark (24) fra Vaksdal.