Vegvesenet har fornøyde kunder

Kundene er meget godt fornøyde med tjenestene på Statens vegvesens trafikkstasjoner. En undersøkelse av kundetilfredsheten gir høy score. På en skala fra en til seks oppnår trafikkstasjonene hele 4,7.

Kundene er spesielt godt fornøyde med informasjonen de får, kvaliteten på tjenestene og servicen på stasjonene. Etter kundenes mening er det ikke vesensforskjell på tilbudet i de ulike delene i landet. - Dette er en oppmuntring, sier trafikkdirektør Tore Hoven, som nok ikke hadde så høye forventninger til resultatene som undersøkelsen viser. - Vår førstelinje, de som møter publikum ute på trafikkstasjonene enten de sitter ved skranken, steller med førerprøver eller befinner seg i kontrollhallene fortjener ros for sin innsats. Det er ikke alltid de får det. Derfor er det betryggende når publikum gir oss så godt skussmål, sier Hoven. - Det betyr imidlertid ikke at Statens vegvesen slår seg til tåls med dette. Det elektroniske tjenestetilbudet er under utvikling. Allerede er det mulig å bestille førerprøver og EU-kontroll over internett. Bilfirmaene kan registrere nye biler over internett og nå følger bruktbilene etter. Lykkes vi, vil vi alle etter hvert kunne omregistrere våre kjøretøy og utføre andre tjenester på nettet. - Dette gjør det også mulig å utvikle et langt mer desentralisert tjenestetilbud der vi legger til rette for at vi i størst mulig grad kan yte tjenestene der folk bor framfor å tvinge dem inn til en trafikkstasjon langt unna, hver gang de skal ha utrettet et og annet, sier Hoven som legger at Vegvesenet i neste omgang skal undersøke kundenes tilfredshet med de elektroniske tjenestene.