Fylkesveiene over til staten og kommunene?

Statens vegvesen går inn for en todeling av veinettet i statlige og kommunale veger. Forslaget, som nå sendes ut på høring til blant annet kommuner og fylkeskommuner, vil medføre at de nåværende fylkesveiene fordeles mellom staten og kommunene.

- Hovedbegrunnelsen for å innføre et todelt offentlig vegnett er behovet for et mer helhetlig vegtransportnett, sier sjefingeniør Erik Furuseth i Vegdirektoratet. - Et todelt vegnett vil bedre kunne utvikles og forbedres etter en felles prioritering, og skilles fra et mer lokalt vegnett som fungerer som adkomstveger. Todeling vil også gi enklere og mer effektiv administrasjon både for Statens vegvesen og for kommunene som vil få et mer omfattende vegnett. Dette vil igjen måtte tvinge fram en mer profesjonell vegforvaltning i kommunene, sier Furuseth. Fylkesvegnettet Dagens fylkesvegnett er vel 27 200 km langt, og spenner fra viktige transportårer for næringslivet til rent lokale boliggater. Det er gjort forsøk på å finne fram til hvilke veger som bør inngå i et utvidet riksvegnett. Senest i 2000 gjennomførte vegkontorene en klassifisering av fylkesvegnettet for å finne fram til viktige transportruter på fylkesvegnettet. Som et gjennomsnitt i landet medførte dette at 45 prosent av fylkesvegene ble klassifisert som viktige fylkesvegruter og dermed ligge an til å bli statlige. Totalt sett vil det etter Vegdirektoratets syn være naturlig å sette grensen slik at mellom 40 og 60 prosent av fylkesvegnettet blir nedklassifisert til kommunale veger. Økonomi Det er i dag staten som står for det vesentlige av midler til finansiering av fylkesvegnettet gjennom rammetilskudd til fylkeskommunene. - Dersom fylkeskommunenes økonomiske ansvar for fylkesvegene overføres til staten og kommunene, vil det være naturlig å trekke dette beløpet ut av rammetilskuddet til fylkeskommunen, og fordele pengene mellom staten og kommunene, sier Erik Furuseth. Høringsfristen for forslaget er 15. april.