Nytt betong-konsept i Væretunnelen

Vegdirektoratet har nå startet arbeidet med å teste ut bruk av nyutviklede lettbetongelementer til tunneler. Ølen Betong vil snart ta til med monteringsarbeidet i Væretunnelen i Sør-Trøndelag.

Vegdirektoratet begynte å jobbe med det nye konseptet i løpet av sommeren 2004. Målet er at løsningen ikke skal inneholde brennbare materialer. Tidligere har isolerende PE-skum vært mye brukt sammen med betongelementer i tunneler. Nå ønsker man å redusere bruken av dette stoffet. Det har lenge vært et ønske om å skape et nytt betongelement som skal være isolerende i seg selv, samtidig som en oppnår ønsket U-verdi. Nå har Ølen Betong, sammen med Vegdirektoratet, sørget for at all brennbar isolasjon er kuttet ut, og på elementenes bakside påføres en flytende membran for tetting slik at alt vannet skal renne ned i et drenssystem bak konstruksjonen. Væretunnelen I disse dager starter arbeidet med å teste ut nyvinningen gjennom en fullskalatest i Væretunnelen på E6 mellom Værnes lufthavn og Trondheim sentrum. - Det er viktig for oss at vi får testet ut lettbetongelementene i en høytrafikkert tunnel. Det skal monteres elementer over en strekning på 450 meter. Nå tas de gamle materialene ut, og i desember starter monteringsarbeidet av de nye elementene. Dette arbeidet er planlagt fullført i februar 2005, og da kan målingene starte, sier Jan Eirik Henning, tunnelekspert i Vegdirektoratet. Det skal være stor interesse rundt fullskalaprosjektet, og Henning mener resultat fra testen burde interesse tunnelfolk langt utover landets grenser. - Det er lignende forhold i våre naboland, så dersom det går som vi håper, burde dette absolutt være interessant for dem også, mener han. Løsningen er ikke uventet dyrere enn dagens konvensjonelle måte å gjøre dette på, men Henning mener dette kan bli et veldig godt alternativ i høytrafikkerte tunneler som krever tunge løsninger. Fornøyde i Ølen Det er Vegdirektoratet, sammen med Ølen Betong, Statens vegvesen Region midt og Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen, som har utviklet det nye konseptet. Ølen Betongs fabrikk i Sveio skal totalt produsere 7000 kvadratmeter elementer i lettbetong til prøveprosjektet. - Tidligere var dette en omdiskutert tunnel, som brannsjefen flere ganger har truet med å stenge. FoU-prosjektet er et pionerprosjekt som vi håper skal bli en fremtidig løsning for bygging av tunneler, sier administrerende direktør Arne Haldorsen i Ølen Betong. De er selvsagt meget glade for å få være med på dette prosjektet. Ølen Betong er allerede tungt inne på leveranser av betongelementer til tunneler i Norge. - Jeg er veldig godt fornøyd med samarbeidet med alle instanser, og vi ser fram til resultatet som vil være klart tidlig på våren 2005, sier Haldorsen. Han er også klar over de åpenbare utfordringene i forsøksprosjektet. - En trafikkbelastning på 10-15 000 biler i døgnet stiller strenge krav til stenging av tunnel og varsling for å kunne utføre jobben. Arbeidet skal skje om natten og i helgene for at tunnelen skal være åpen om dagen, sier Haldorsen.