COWI vokser innen samferdsel

Fra å være et beskjedent fagmiljø for få år tilbake, befinner COWI seg nå i teten i det norske rådgivermiljøet innen Samferdsel.

I Norge dekker ca 150 medarbeidere hele tjenestespekteret innen veg, jern-baneog bruprosjektering. Regner vi med hele COWI konsern har de ca 1000 kloke hoder å høste av.

- Ett eksempel på vellykket overføring av spesialistkompetanse har vi innen prosjektering av bruer, hvor COWI er ranket blant de tre største og beste fagmiljøene internasjonalt. Målet er å oppnå den samme posisjonen også her til lands, skriver selskapet i en pressemelding.

Kompetanse, kapasitet, oversikt
Knut Næss leder COWIs divisjon for Samferdsel. Han fremhever god organisering og effektive verktøy som viktige faktorer bak COWIs suksess.

–I COWI har vi stor spennvidde i våre tjenester, fra de mer tradisjonelle rådgiverfagene, til de spisse. Å sette sammen gode team tilpasset det enkelte prosjekt, betinger effektiv oversikt over kompetanse og kapasitet. Dette styrker kunnskapsdeling og samhandling på tvers av hele COWI, nasjonalt og internasjonalt. Når vi vinner store og sammensatte prosjektoppgaver, gjør vi det oftest på grunn av vår oppgaveforståelse, erfaringskompetanse og gjennomføringsevne. I dette ligger også at vi er en dynamisk organisasjon som alltid er åpen for nye idéer og løsningsforslag, sier han.

Samferdsel / samfunnsplanlegging
COWI har vunnet mange store og spennende prosjekt i det siste. For å eksemplifisere, nevner Næss prosjekteringsoppdraget om Verdens lengste og dypeste undervanntunnel for E39 Rogfast, Fellespro-sjektetE6/Dovrebanen, Hålogalandsbrua, Bybanepå Nord-Jæren, Alnabru-området og Sydhavna i Oslo. I skrivende stund vant COWI prosjekteringsoppdraget Jernbaneteknikk Oslo-Ski.

Næss understreker det tette samarbeidet med andre fagmiljøer, ikke minst divisjon Miljø og samfunn, hvor COWI er engasjert i utvikling av klimanøytrale bydeler på Brøset i Trondheim og Furuset i Oslo.