Nye byggingeniører fra Narvik

53 dyktige byggstudenter har gjennom det siste halvår arbeidet med sitt avsluttende eksamensarbeid - hovedprosjekt.

Til gjennomføring av hovedprosjektet har hver student benyttet 15/60 årsverk eller minst 22 timer pr uke over vinter semesteret.

Totalt var det 28 prosjektgrupper som den 15. og 16.juni presentert sine avsluttende prosjektoppgaver på Høgskolen i Narvik.

Eksempler på noen av prosjektoppgavene:

- Vurdering av tiltak for reduserte oppvarmingskostnader ved Driv i Tromsø

- Drift og vedlikehold av Ibestadtunnel

- Firkanten i Bodø. Planlegging og dimensjonering av bæresystem i et foretningsbygg.

- Energieffektivitet og inneklima for bolighus i tre

- Driftsbygg for Avinor Alta Lufthavn

- Prosjektering av trafostasjon

- Forsterkningsplanlegging for Fv. 834 Løpsmark-Festvåg,

- Produksjonsmetode (kontroll) av tilslag

- Fokusområder ved utforming og bygging av lavenergibygg i kaldt klima

- Vegplanlegging E6 Dunderlandsdalen

- Prosjektering av utvidelse av betongfabrikk i Alta

- Leilighetskompleks i Trondheim. Vurdere konstruksjonsprinsipper og materialvalg for bæresystem.

- Brannvannskapasitet i Narvik Kommune

- Kvalitetssikre produksjon av prosjektet "Teater- og Jazzhus i Molde".

- Dimensjonering av bærekonstruksjoner til BUL-klubbhus i Alta.

- Fergefri E6 - Tysfjord. Sterkningen vil gå over Musken til Kjøpsvik.

Alle oppgaver var gitt og fulgt opp av BA-bransjen sammen med interne faglig veiledere på høgskolen.

- Byggutdanningen ved Høgskolen i Narvik er en merkevare som er anerkjent ikke bare i nord, men også i sør. Til neste studieår vil det være over 200 byggstudenter ved høgskolen som også har desentralisert byggundervisning i Alta, sier Erling Reinslett.

- Vi ønsker våre nyutdannede byggingeniører lykke til nå når de skal ut i arbeid i en bransje som over den neste 5-års perioden trenger å rekruttere minst 500 ingeniører og 400 sivilingeniører pr år. I tillegg trenger bransjen minst 40000 ingeniørårsverk for å gjennomføre etterslepet på 800 mrd. kr som er nødvendig for å oppgradere dagens Råtten kloakknett, jernbane i krise og et veinett i forfall.

- Markede skriker etter våre nyutdannede byggingeniører som vil få mulighet til å være med på å designe vår felles fremtid, avslutter Reinslett.