Ber Boligprodusentene være mer ydmyke

– Boligprodusentene har ingen medlemmer som driver med rehabilitering av bad. De bør da være litt mer ydmyke for at de som driver i andre deler av byggemarkedet, har andre behov.

Det er adm. direktør Frank Ivar Andersen i Byggmesterforbundet som på denne måten gir direktørkollega Per Jæger hos Boligprodusentene kontant svar.

Nylig gikk Jæger ut på bygg.no og roste kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete for sitt forenklingsforslag knyttet til oppussing av bad etter at Byggmesterforbundet sammen med mur- og rørleggerbransjen hadde kritisert henne for nærmest å bidra til anarki på området.

– Vi representerer bedrifter som driver både innen nybygging og rehabilitering. Vi ser hvordan denne forskriftsendringen vil slå ut for våre bedrifter og ikke minst overfor kundene. Bygger folk ny bolig, er de beskyttet gjennom plan- og bygningsloven da det blant annet stilles krav til foretaket. Hvis man derimot skal foreta rehabilitering av badet, er det etter forenklingen fritt frem for alle til å gjøre jobben, fremholder Andersen.

Sjefen for Byggmesterforbundet påpeker at det i tiden før nye plan- og bygningslov ble vedtatt, var mye oppstyr om de høye skadetallene særlig knyttet til våtrom. Rapporter viste at det var lite skader i forbindelse med bygging av våtrom i nye bygg. Utfordringene var knyttet til rehabilitering av våtrom. Derfor var det et politisk ønske om å gå inn med regulering av dette markedet.

– Det er mer krevende å bygge om et bad enn å bygge et nytt. Nå får vi en situasjon hvor det ikke vil bli stilt krav til det markedet som er mest krevende. Og dette markedet er svært. Dette henger ikke på greip og er grunnlaget for vår forundring og kritikk, sier Andersen.

Selv om Per Jæger er leder for det såkalte blankettutvalget, er Andersen helt uenig i at det ikke går an å lage en enkel blankett for ombygging av bad hvor man ikke berører bærende konstruksjoner eller bryter brannskiller i boenheten.

– Dette gjelder de aller fleste våtromsombygninger. Poenget er at VG skremte myndighetene med å påvise at en baderomsombygging ville kreve 21 skjemaer. Vi har påpekt at mange av disse skjemaene går på helt andre ting enn det som foregår på baderommet som eksempelvis naboforhold som kloakk over annen manns eiendom. Rehabilitering av bad er et helt nytt tiltak som er kommet inn under plan- og bygningsloven. Myndighetene må da kunne designe en helt ny søknadsløsning for et slikt tiltak som er mye enklere enn en mer omfattende rehabilitering, slår han fast.

Byggmesterforbundet mener løsningen på problemet er å stille kompetansekrav til bedriftene som skal gjøre jobben. Og for å bidra til mindre byråkrati foreslår Andersen at alle bedrifter må skaffe seg sentral godkjenning som ikke skal prøves av kommunene.

– Dermed behøver ikke kommunene drive med godkjenning av foretak. Dette arbeidet kan de overlate til Statens bygningstekniske etat. Kommunens oppgave blir kun å melde fra dersom bedriften ikke leverer i henhold til kvalitet og myndighetskrav slik at godkjenning kan inndras. Dette ville gi et betydelig bidrag til raskere behandling av byggesøknader, sier han.

Byggmesterforbundet er også sterkt kritisk til departementets håndtering av det nye søknadsområdet som man mener var en bidragsyter til byråkratikaoset som oppstod.

– Kommunene var tydeligvis ikke forberedt på å ta hånd om disse nye søknadene. Dette smittet over på bedriftene som heller ikke hadde noe verktøy til å håndtere den nye søknadsprosedyren. Vi fikk meldinger fra bedriftene om at det hersket stor usikkerhet ute i markedet, og slikt skaper køer og byråkrati. Blankettkomiteen kom på etterskudd fordi departementet la opp til en haste-gjennomføring, slår Andersen fast.

Byggmesterforbundet er imidlertid helt enig med Per Jæger i ytterligere forenkling gjennom å avskaffe tredjepartskontrollen i alle tiltak i tiltaksklasse 1 som omfatter våtrom og tetthetsmåling i nye boliger i småhus.

– Det hadde vært fint, men jeg tror dessverre ikke at det er mulig. Min usikkerhet er knyttet til hvilke muligheter som loven gir for endring her. Da loven ble vedtatt, var Stortinget tydelig på at det skulle bli slutt på at bedriftene kontrollerte seg selv. Derfor kom uavhengig tredjepartskontroll inn. Da er det tvilsomt om regjeringen i forskriftsform kan fjerne disse kravene, avslutter Andersen.