Domus Media aula

Domus Media aula

Prosjekttype:
Universitetet i Oslos konsertsal

Sted: Karl Johans gate 47, Oslo

Btoareal: 4.400kvm

Byggherre: Statsbygg på oppdrag av Kunnskapsdepartementet

Totalkostnad:
Ca 125 millioner kroner

Bruker: Universitetet i Oslo

Prosjekteringsleder:
Hjellnes Consult

Hovedentreprenør (bygg): Skanska Norge

Arkitekt: Erik Møller Arkitekter

Rådgivere: RIB: A.L. Høyer l RIV: Ingeniørkontoret Ingenia - RIE/RIG/RIBr: Sweco - KMR: Jens Treider - RIAKU: Norconsult

Underentreprenører/leverandører: Snekkerarb: Aagaard Snekkerverksted - Mur- og pussarb: Svein R. Andersen - Malerarb: Edvardsson Ent. - Stålarb: EMVC - Gulvarb: Respo - Gulvarb: AMT Terrazzo - Blikkenslagerarb: Henry Hansen & Sønn - Brannsikr: Vestfold Brannsikring - Røykluker: Bramo - Lås- og beslag: Trio Ving - Glassarb: Glassmester A. Schøyen - Naturstein: Ellingard Naturstein - Himlinger: BBM - Parkett: DD Parkett - Innredninger: Pronova

Restaureringen og rehabiliteringen av Universitetets aula er ferdig til 200-årsjubileet i år for vedtaket om opprettelsen av det første norske universitet. Universitetets aula var Stortingets gave ved Universitetets 100-årsjubilum i 1911. 16. juni var det høytidelig åpning med Kongen til stede.

Totalt er prosjektet delt opp i ca 25 entrepriser der Skanska Norge har utført de største byggentreprisene.

Teknisk infrastruktur
– Tilpasning av ny teknisk infrastruktur i et fredet bygg er ikke alltid like enkelt, og når vi helst ikke skal gjøre noen inngrep, byr det på noen utfordringer. Oppvarmingssystemet er for eksempel endret fra oppvarming av ventilasjonsluft til vannbåren gulvvarme. Det var for så vidt ikke så problematisk, forteller Statsbyggs prosjektleder Lars Prestegård. Brannsikring med tanke på personsikkerhet er absolutte krav og kan ikke fravikes, men i tillegg var det ønskelig å ha noe mer sikring med henblikk på Munchmaleriene, såkalt objektsikring. Å fullsprinkle bygget, spesielt i aulaen med ni meter takhøyde krevde visse grep, da vannet skal sprute ut i rommet og ikke på bildene. Grepet ble å montere dyser bak sofaene i ytterveggen som er usynlige, når de ikke er i aksjon. Ved brann løfter de seg opp, og spruter vannet ut i vinkel over salen, forklarer han.

Antikvarisk
I loftet over aulaen var det opprinnelig et utvendig glasstak som var et vanvittig varmesluk der varmen gikk rett opp og ut, påpeker Prestegard og legger til:

Det var vesentlig å få gjort noe med dette for å skape et bedre inneklima for Munchbildene, og i tilegg redusert energibruken. – Det gamle taket er bygget inn i en ny konstruksjon som er en antikvarisk måte å gjøre det på. Prosessen er reversibel, så hvis man på et eller annet tidspunkt bestemmer seg for å fjerne konstruksjonen, ligger det opprinnelige taket inne i nåværende konstruksjon. Løsningen ble til gjennom et samarbeid med Riksantikvaren med hensyn på inneklima og energibruk.

– Selv om ikke taket er fullisolert, er det 25 cm isolasjon og fra null cm blir det en ganske vesentlig endring med platetekking på oversiden – det originale glasstaket inne i konstruksjonen – og tekking på undersiden.

Også glasshimlingen mellom Aulaloftet og Aulasalen er restaurert og alle glassruter skiftet. Visuelt blir inntrykket fra salen mye bedre med nye glassruter som gir jevnt lys. Det har vært prøvet ut forskjellige typer lysrør for å gi den ideelle lyseffekten ned i salen, påpeker Prestegard.

Optimale løsninger
Restaurering av marmorveggene ble planlagt i samarbeid med universitetets konservator. En type spesialsvamp ble anvendt, og på helt spesielle områder fikk håndverkerne lov til å bruke et rensemiddel. Men konservatoren ville unngå rensemidler som kunne avgi gasser og etse på maleriene.

– Vi valgte optimale løsninger for at Munchmaleriene får det innemiljøet som er påkrevd, understreker han.

– Søylene langs veggene og i garderoben er renset på samme måte. Kasettaket i garderoben ble gått over og malt opp. Men ikke totalt malt opp. Vi ønsket ikke at det skulle framstå som nytt, men framstå som pent og ordentlig, og der det var slitt og skjoldet, ble det malt opp. De berømte Munch-maleriene har Universitetet i Oslo restaurert og satt i stand som et eget prosjekt.

Et nytt og veldig synlig moment er stolene og helt ny scene med gulv i hel eik. Den opprinnelige scenen var mye mindre enn slik den framstår i dag, men påbygd i flere omganger. Hele scenen ble revet og erstattet av en ny. Integrert i scenegulvet er et løftebord for instrumenter som kan heises opp og ned til kjelleren, forteller han.

Akustikk
– Utformingen av de nye stolene er viktig for akustikken og må tilfredsstille visse akustiske krav. Den akustiske virkningen av de nye stolene skal være helt lik den gamle, og dette måtte dokumenteres. For å teste akustikken laget vi en oppstilling av tolv stoler i den endelige versjonen. Det er tykkelsen på stoppingen, og eik i treverk som til sammen gir den ønskede akustikken. Totalt blir det ca 500 sitteplasser samt mulighet for plass til 40-50 på galleriet, sier Prestegard og tilføyer at det er blitt foretatt akustiske etterprøvinger for å se at det faktisk stemmer med virkeligheten. I tillegg er det satt inn absorbentplater over det flate glasstaket.

Motoriserte røykluker
På loftet er det lagt et nytt servicedekke av stållemmer. Disse kan vippes opp for å skifte ut lyskilder. Dette var et problem tidligere på grunn av den begrensede tilkomsten. Nå har man full tilgang. Den midtre rekken i aulaens glasshimling er motorisert, og i tilfelle brann i aulaen åpner lukene seg automatisk for å trekke røyken og varmen opp over taket og sørger for å holde temperaturen nede. En bieffekt er at det blir lettere for brannvesenet å lokalisere brannen og starte slukkingen med en gang.

Orkestergarderobe
– I kjelleren under aulaen er orkestergarderoben oppgradert, og det er bygget nye sanitæranlegg og dusjer for orkester og solister. I garderobene er veggene malt og montert nye radiatorer for oppvarming under hvert av vinduene. Et helt nytt teknisk rom er bygget med ny veksler og varmesentral. Alle forandringer er forhåndsgodkjent av Riksantikvaren. Det er man helt avhengig av i en slik rehabilitering. Likestillingsombudet forvalter universell utforming og tilgjengelighet som også i noen tilfeller vil komme inn og overstyre. I en av hovedinngangene på østre side er heisen restauret slik at bevegelseshemmede får tilgang til både Aulasalen og galleriet. Alle tekniske føringer er lagt til aulaloftet eller i kulvert under aulaen, sier Prestegard avslutningsvis.

Tekst og foto: Anne Beth Jensen


Flere prosjekter