Ruter vil utvide banenettet i Oslo

Ruter har presentert en ny strategiplan for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus med vyer om store forlengelser av banenettet.

- Hovedstadsområdet vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

- Oslo og Akershus er nå Europas kanskje aller raskest voksende storbyområde. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer, og Ruter-dokumentet K2012 peker på strategier for å møte disse utfordringene, påpeker Ruter-direktøren.

- Strategiplanen K2012 vil være et premissdokument for utviklingen av kollektivtrafikktilbudet innenfor Ruters ansvarsområde, og Ruter håper også at forslagene vil danne et viktig grunnlag for utviklingen av jernbane og øvrig kollektivtrafikk i regionen, og også for samferdsel generelt og arealbruken i kommunene, sier Bernt Reitan Jenssen.

Hovedpunkter i Ruters strategiplan:

Ruter må kunne tilby økt kapasitet for å kunne ta hovedtyngden av veksten i den motoriserte trafikken, som bidrag til funksjonsdyktighet og miljø i en region i sterk vekst

Ruter anbefaler en større statlig satsing på kollektivtrafikken i hovedstadsområdet.

Ruter vil styrke stamstrekningene i linjenettet, med nye sentrumstunneler både for metro og jernbane, bundet sammen i effektive knutepunkter.

Ruter peker på mulige forlengelser av T-banenettet til blant annet Fornebu, Alna/Furuset, Lørenskog/Lillestrøm og Rykkinn/Sandvika

Ruter vil utvikle et høystandard busskonsept som hovedforbindelser i områder uten banedekning. Det pekes på muligheten for bussbaner langs sterkt trafikkerte hovedveier

Ruter vil effektivisere og modernisere trikken, blant annet med nye, kapasitetssterke bybanestrekninger.

Ruter peker på behovet for en rekke utvidelser av jernbanenettet i regionen.