Norgeshistoriens største togstans

Fra førstkommende helg og i hele sommer stanses all togtrafikk gjennom Oslotunnelen. Samtidig inntar 250 arbeidere Oslo S og tunnelen for å utføre over 2.500 vedlikeholdstiltak.

Reisende må vente helt til 8. august før togene begynner å gå som normalt igjen. I denne perioden vil det ikke gå tog mellom Oslo S og Skøyen, Grefsen og Bryn stasjoner. Flytoget vil i samme periode kun gå mellom Lillestrøm og Gardermoen. Det blir satt opp buss for tog, men reisende anbefales å beregne 30 minutter ekstra.

Trøsten for publikum er at Jernbaneverket på disse seks ukene får gjort like mye som på 18 måneder uten togstans. Totalt blir det utført arbeider for 180 millioner kroner i løpet av de 45 dagene sommerstengningen varer.

Strekningen Etterstad – Lysaker i Oslo er hovedpulsåren i norsk jernbane. På en hverdag passerer ca. 600 tog gjennom Oslotunnelen med 60.000 passasjerer. Arbeidet med å ruste opp denne strekningen og Oslo S startet i 2009 og skal være ferdig i desember 2012. Etter oppgraderingen skal strekningen ha samme standard som Gardermobanen og et livsløp på 30 år.