Høyre vil ha midtdelere og veifond

Høyre mener regjeringens vei- og jernbanepolitikk har spilt fallitt og varsler helt nye grep.

En omfattende bedring av veistandarden skal få antallet omkomne drastisk ned, alt innenfor handlingsregelen for bruk av oljepenger.

Partileder Erna Solberg viet seg helt og fullt til trafikksikring, midtdelere, kollektivsatsing og offentlig-privat samarbeid (OPS) da hun mandag innledet det siste sentralstyremøtet før høstens valg.

På landsmøtet i mai var hovedtemaene kunnskap i skolen og kvalitet i omsorgen. Nå ble søkelyset rettet mot samferdsel i vid forstand, den tredje stolpen i Høyres program fram mot kommunevalget og neste stortingsvalg.

– Høyre holder fast ved visjonen om at riksveiene innen 2020 skal være så gode at det ikke skjer dødsfall som følge av dårlig standard, sa partilederen.

Store penger
Høyre vil opprette et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold, samt bevilge 50 milliarder til kollektivtiltak i storbyene fram mot 2030.

Solberg beskylder regjeringen for fortsatt å ha allergi mot såkalte OPS-løsninger, der private utbyggere og offentlige etater samarbeider om det Høyre hevder blir raskere og billigere veibygging. Høyre vil utnytte denne metoden for fullt.

Partiet har som langsiktig målsetting å bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet. På alle veier med mer enn 8.000 bilister i døgnet, vil Høyre ha fysisk atskilte firefeltsveier.

– Vi vet at trafikkmengden har direkte sammenheng med ulykkestallene, derfor må veier med stor belastning få bedre sikring, sier Solberg.

Hun viser med statistikk at Norge sakker akterut i Europa når det gjelder trafikkdrepte og at andre land har en mer positiv utvikling som følge av bedre veistandard og sikringstiltak.

Gamle synder
Fondet på 50 milliarder kroner vil Høyre bruke til å rette opp gamle synder.

– Veien videre for norsk samferdsel handler om å lære av fortidens feil. Vi må stille spørsmål om hva som gikk galt i utgangspunktet. Vedlikeholdsetterslepet er på flere titalls milliarder, sier Solberg.

Hun trekker fram gammel Ap-politikk fra 90-tallet, støttet av SV, som hovedforklaring på dagens elendighet.

– De sikret flertall for å overkjøre anbefalingene fra Statens vegvesen om hvordan norske veier skulle bygges. I dag betaler vi regningen, sa Solberg.

Hun mener at fondet ikke fører til økt rente og press i økonomien.

– Pengene skal brukes innenfor handlingsregelen. Målet er å bruke avkastningen til å få veiene opp på en bedre standard på kortere tid. Jeg kan glede fylkeslederne med at fylkene skal få sin del av disse pengene, siden staten nylig ga dem ansvaret for flere veier uten å dekke inn etterslepet, sa Høyres leder.