Piggdekkgebyr, redusert hastighet på riksveier og økt renhold er noen av tiltakene som foreslås. Utredningen vil etter høring bli forelagt bystyret for politisk behandling, melder vegvesen.no. - Dårlig luftkvalitet er et helseproblem i de største byene i Norge. Astmatikere er en særlig utsatt gruppe, sier Knut O. Gabestad, direktør i Samferdselsetaten. Til tross for at luftkvaliteten i Oslo de siste 30 årene har blitt bedre, har den positive utviklingen stagnert de siste årene. EU krav implementert i forurensningsloven har ført til at kravene til luftkvalitet har blitt strengere. Målinger viser at grenseverdier for svevestøv (PM10) og nitrogendioksid (NO2) overskrides om vinteren i Oslo. Den voksende veitrafikken og vedfyring er hovedårsaken til problemene. Ny teknologi og skjerpede utslippskrav vil ha en positiv effekt på luftkvaliteten fremover, men det er ikke nok for å løse problemene på alle områder. - Noen av tiltakene vil kunne oppfattes som kontroversielle, og politikerne er derfor nødt til å ta stilling i noen vanskelige og viktige beslutninger. I tillegg er det en illusjon å tro at enkeltindividet ikke må endre atferd dersom vi skal nå miljømålene, sier Knut O. Gabestad. I første omgang er det viktig å gjennomføre tiltak for å redusere mengden svevestøv, fordi grenseverdiene for svevestøv ikke skal overskrides etter 1.1.2005. Grenseverdien for (NO2) gjelder fra 2010. Også her er det behov for å sette i gang tiltak for å unngå fremtidige overskridelser. I tiltaksutredningen foreslås blant annet følgende tiltak: * Informasjon om riktig fyring og tilskuddsordninger for raskere innføring av rentbrennende ovner * Piggdekkgebyr * Økt feiing og vasking av problemstrekninger * Rask innfasing av bensin med lavere svovelinnhold i Oslo regionen * Redusere hastigheten på enkelte strekninger på riksveinettet * Bedre kjørevaner for å redusere utslipp fra enkeltkjøretøy * Rensing av tunnelluft * Krav til renseteknologi på tyngre kjøretøy og busser i Oslo * Det vil være en viktig målsetning å begrense trafikkveksten i Oslo regionen gjennom god areal og transportplanlegging. * Øvrige tiltak som begrenser trafikkveksten er: - bedret kollektivtilbud - informasjon og samarbeid med bla næringsliv for å redusere arbeidsreiser med bil - byutvikling langs kollektivknutepunkter - tilrettelegging for sykkel og gående - trafikantbetaling Høringsfristen er 15. november. Rapporten finnes på: www.luftkvalitet.info
- Nøkkelord
- Import