Behov for mange tiltak for å bedre Oslo-lufta

Fagfolk i Oslo kommune og Statens vegvesen Region øst har sammen utredet mulige tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Nå er tiltaksutredningen Luftkvalitet i Oslo sendt ut på høring til over 60 høringsinstanser.

Piggdekkgebyr, redusert hastighet på riksveier og økt renhold er noen av tiltakene som foreslås. Utredningen vil etter høring bli forelagt bystyret for politisk behandling, melder vegvesen.no. - Dårlig luftkvalitet er et helseproblem i de største byene i Norge. Astmatikere er en særlig utsatt gruppe, sier Knut O. Gabestad, direktør i Samferdselsetaten. Til tross for at luftkvaliteten i Oslo de siste 30 årene har blitt bedre, har den positive utviklingen stagnert de siste årene. EU krav implementert i forurensningsloven har ført til at kravene til luftkvalitet har blitt strengere. Målinger viser at grenseverdier for svevestøv (PM10) og nitrogendioksid (NO2) overskrides om vinteren i Oslo. Den voksende veitrafikken og vedfyring er hovedårsaken til problemene. Ny teknologi og skjerpede utslippskrav vil ha en positiv effekt på luftkvaliteten fremover, men det er ikke nok for å løse problemene på alle områder. - Noen av tiltakene vil kunne oppfattes som kontroversielle, og politikerne er derfor nødt til å ta stilling i noen vanskelige og viktige beslutninger. I tillegg er det en illusjon å tro at enkeltindividet ikke må endre atferd dersom vi skal nå miljømålene, sier Knut O. Gabestad. I første omgang er det viktig å gjennomføre tiltak for å redusere mengden svevestøv, fordi grenseverdiene for svevestøv ikke skal overskrides etter 1.1.2005. Grenseverdien for (NO2) gjelder fra 2010. Også her er det behov for å sette i gang tiltak for å unngå fremtidige overskridelser. I tiltaksutredningen foreslås blant annet følgende tiltak: * Informasjon om riktig fyring og tilskuddsordninger for raskere innføring av rentbrennende ovner * Piggdekkgebyr * Økt feiing og vasking av problemstrekninger * Rask innfasing av bensin med lavere svovelinnhold i Oslo regionen * Redusere hastigheten på enkelte strekninger på riksveinettet * Bedre kjørevaner for å redusere utslipp fra enkeltkjøretøy * Rensing av tunnelluft * Krav til renseteknologi på tyngre kjøretøy og busser i Oslo * Det vil være en viktig målsetning å begrense trafikkveksten i Oslo regionen gjennom god areal og transportplanlegging. * Øvrige tiltak som begrenser trafikkveksten er: - bedret kollektivtilbud - informasjon og samarbeid med bla næringsliv for å redusere arbeidsreiser med bil - byutvikling langs kollektivknutepunkter - tilrettelegging for sykkel og gående - trafikantbetaling Høringsfristen er 15. november. Rapporten finnes på: www.luftkvalitet.info