Ski Storsenter best på miljø

Høyt engasjement og gode miljøresultater gjorde at Ski Storsenter for andre gang mottok GRIPs miljøpris for kjøpesentre.

For Ski Storsenter har ikke hvilt på lauvbærene siden de vant miljøprisen i 1999, de har tvert imot satt enda større trykk på miljøsatsingen. Senteret har blant annet kildesorteringsløsninger som gjør at de sparer over 660 000 kr hvert år. I tillegg satser de mye på tiltak for å redusere energiforbruket, fra 2002 til 2003 gikk forbruket ned med over 2 GWh. - Miljøarbeidet handler selvfølgelig litt om økonomi, men mest om holdninger og ansvar sier senterdirektør Georg Vestby. - Vi er og skal fortsatt være det ledende senteret på miljø i Norge. Med et salg på mellom 1 og 2 milliarder i året, blir det naturlig nok mye avfall og emballasje. Ved å tilrettelegge for gode kildesorteringsløsninger sparer vi miljøet og bidrar til økt gjenvinning. Juryen som delte ut miljøprisen la vekt på at senteret i tillegg til å tilrettelegge for miljøbesparelser både for leietakere og kundene også er gode til å kommunisere sitt miljøarbeid. Eksempler på dette er en rekke presseoppslag, samarbeidsprosjekter med kommunen i forbindelse med Verdens bilfrie dag, informasjon om buss- og togavganger på monitorer i senteret, salg av kort til kollektivtrafikken, besøk av miljødetektiver fra NRKs barneprogram Kykelikokkos, foredrag om senterets miljøsatsing, klistremerker på inngangsdørene som viser at de er miljøsertifisert, fokus på miljøvennlige produkter overfor kundene og profilering av sitt miljøarbeid på nettsiden. Ski Storsenter har dessuten fått med seg fem av sine leietakere på en miljøsertifisering og gir alle nyansatte opplæring i senterets miljøarbeid, stiller miljøkrav til sine leverandører og kjøper kun miljøsertifiserte kontorrekvisita og rengjøringsmidler. De bruker også et miljøsertifisert trykkeri. Senteret legger vekt på de visuelle omgivelsene både innvendig og utvendig. De har dessuten opparbeidet en miljøgate rundt den nye senterdelen med beplantning, sykkelparkering og brostein. Det er GRIP en stiftelse opprettet av Miljøverndepartementet, som står bak prisen. Miljøprisen skal være med på å synliggjøre aktiv innsats for et bedre miljø sier Petter Arnestad, miljørådgiver i GRIP. Han jobber med å få norske kjøpesentre til å bli mer miljøbevisste. Norsk kjøpesenterforening deler hvert år ut prisen Årets kjøpesenter til det senteret som har utmerket seg innenfor markedsføring, drift og senterutvikling, men for femte år på rad blir også kjøpesentre som jobber med miljøtiltak premiert. - Det er gøy at Ski storsenter, som et av Norges største kjøpesentre, satser så seriøst på miljø. Vi trenger gode forbilder og Ski storsenter har vist at de er profesjonelle både på kjøpesenterdrift og miljøarbeid sier Arnestad.