Åtte kjemper om tunnelkontrakt

Åtte tunge norske aktører innen tunneldriving ønsker å sprenge seg inn i Korgfjellet fra nordsiden, melder Rana Blad. Tunnelen på E6 gjennom Korgfjellet er kostnadsberegnet til omlag 450 millioner kroner, og den skal etter planen åpnes for trafikk høsten 2005. Arbeidet med å sprenge hull gjennom fjellet vil starte opp i løpet av våren. Fra sørsiden skal Statens vegvesens egen tunnelproduksjon står for jobben, mens private aktører skal gjøre arbeidet fra Korgensiden. I forbindelse med anbudsrunden leverte åtte tunge norske aktører inn anbud.

I anbudspapirene sto det at oppdraget besto i å sprenge en tunnel på 4300 meter, hvor man skulle klargjøre veibanen for asfaltering. Utenfor tunnelen skulle man i tillegg bygge om lag 500 meter med nye tilføringsveier. Også de skulle klargjøres for asfaltering. Prisforskjellene mellom de forskjellige aktørene er på nærmere 35 millioner kroner. Det laveste anbudet ble levert inn av Vesterålfirmaet Leonard Nilsen AS. De skulle ha 136,3 millioner kroner for å utføre jobben. Den dyreste aktøren var Veidekke AS. De krever 170,7 millioner kroner for å utføre det samme oppdraget. Avgjøres neste uke Senioringeniør og prosjektleder for Korgfjelltunnelen Bjørn Kjønnås ved Mosjøen utbyggingskontor forteller at Statens vegvesen Nordland har gått gjennom og vurdert anbudene. - Vi har blant annet kontrollert om anbudene var i henhold til våre krav og forskrifter, og jeg kan bekrefte at alle hadde orden i sakene, sier han. Men det er ikke Statens vegvesen Nordland som deler ut et slikt arbeidsoppdrag. Det ansvaret ligger hos Vegdirektoratet. - Vi har sendt vår anbefaling til dem, som jeg dessverre ikke kan meddele offentligheten. Etter de signalene jeg har fått vil Vegdirektoratet i løpet av neste uke foreta det endelige valget av samarbeidspartner, forteller Kjønnås. Avslutningsvis legger han til at den valgte aktøren kort tid etter tildelingen kan starte opp med tunneldrivingen fra Korgensiden. Der er alle forholdene lagt til rette for å sprenge seg inn i fjellet. Kravet til Statens vegvesen er at alt arbeidet på stedet er unnagjort innen januar 2005.