Flere utlendinger vil betale bompenger

Veimyndighetene gleder seg over at det blir flere ærlige utlendinger som betaler for seg i norske bomstasjoner.

De siste to årene har turister og andre utenlandske bilister kunnet registrere seg med et kredittkort på internett. Når de passerer en norsk bomstasjon, registreres bilen og bompengene trekkes på kortet. Fra i fjor til i år er antallet passeringer av registrerte utlendinger nesten tredoblet og antallet avtaler er doblet.

Bedre kjent

De første fire månedene i år var det over 15.000 passeringer i bomstasjoner av biler som hadde registrert seg. I fjor var antallet passeringer i samme periode 5.900. Totalt var det 106.000 passeringer i fjor innenfor ordningen, som kalles «Visitors payment».

– Økningen er et resultat av at ordningen er blitt bedre kjent, sier Asbjørn Seielstad, førstekonsulent i Statens vegvesen.

– Det er mange utenlandske turister som vil være ærlige og betale, men som har hatt problemer med det. Vi har fått mailer fra utlendinger som lurer på hvordan de kan betale. Nå kan vi vise dem til Visitors payment.

Mange gir blaffen

Bomstasjonene taper millioner av kroner på utenlandske bilister som gir blaffen i å betale. Norges Lastebileier-Forbund har beregnet at utenlandske lastebilsjåfører lurer seg unna bompenger for 100 millioner kroner. I tillegg kommer tap på turister og andre som passerer bommene med utenlandske skilter.

Norske lastebileiere er oppgitt over at utenlandske konkurrenter slipper unna uten å betale bompenger. Dette gir utlendingene et konkurransefortrinn på norske veier.

Også lastebiler kan bruke Visitors payment, men her arbeider myndighetene med en annen løsning. En autopassbrikke skal bli obligatorisk både i norske og utenlandske lastebiler senest i løpet av neste år. Myndighetene håper dette vil løse problemet.

Dyr inkasso

Norske bomselskaper bruker et britisk selskap som heter Euro Parking Collection til å inndrive ubetalte bompengeregninger fra utenlandske bilister. Men dette koster penger, og i enkelte land, blant dem Frankrike og Nederland, er det nærmest umulig å få inn pengene. Nye løsninger ønskes derfor velkommen av bomselskapene.

Birgitte Johansen i Oslofjordtunnelen, som drifter ordningen med Visitors Payment opplyser at bilister fra 62 land har brukt ordningen og tegnet avtaler.

– Vi har laget brosjyrer på åtte språk som sendes til turistkontorer, legges ut på ferjeruter og på tollstasjoner, forteller Johansen.

Dessuten er ordningen både annonsert og omtalt i blader som gis ut av utenlandske motororganisasjoner, i første rekke i Tyskland.

Dette har gitt resultater ved at tyskerne er det absolutt fremste brukerne av ordningen. Deretter følger nederlandske bilister mens svenskene er på tredje plass. Men mange svensker som kjører mye i Norge har nok i stedet valgt å registrere seg i autopass-ordningen, slik at de får rabatt, sier Johansen.