- Skatten på firmabil fortsatt for høy

- I forslaget til Statsbudsjett for 2005 er det lagt frem et forslag til ny gunstigere firmabilbeskatning. Men fortsatt vil det bli dyrere å ha firmabil i 2005 enn det var i 2001, sier adm. dir. Jan Traaseth i Toyota Finans Service.

- Samtidig er det en skandale at miljøaspektet ikke er tatt hensyn til. Det ligger ingen motivasjon til å velge en bil med lavere CO2 utslipp i det nye forslaget, noe man burde forvente i 2005. Det går mot en aldersgradert prosentligningsmodell med 30% beskatning av bilens pris opptil 235.000, og 20% av bilens pris over 235.000, hvis Regjerings forslag blir vedtatt. En typisk firmabilbruker som har en firmabil til 299.900 kroner, og kjører 1.900 km årlig hjem-arbeid vil kunne spare ca 6.000 kroner i skatt. Videre settes biler eldre enn 3 år til 75 % av opprinnelig kostpris. Det samme gjelder hvis du kjører over 40.000km årlig i yrket. Dessuten vil arbeidsreiser (kjøring hjem-arbeid) ikke lenger telle med i beskatningsgrunnlaget. Toyota Finans Service har studert budsjettforslaget og har trukket følgende hovedkonklusjoner om virkningene: Fortsatt høyere skatt enn i 2001 Ingen miljøtilpasning av firmabilreglene Noe lavere skatt for de med billige og middels dyre firmabiler opptil 400.000 Høyere skatt for de med dyrere firmabiler over 400.000 Hjem-arbeidskjøring blir heretter uvesentlig Fortsatt rabatt for de som kjører over 40.000km i året. Rabatt for de med firmabiler eldre enn 3 år. Høyere enn i 2001 Dagens regler for firmabilbeskatning ble endret i 2002, ved at den såkalte sjablonregelen ble økt fra 10.000 km til 13.000 km i året. For brukere med en firmabil til for eksempel 299.000 kroner innebar dette en skatteøkning på 9.466 kroner (med 49,3% marginalskatt). Hvis brukeren kjører eksempelvis 1.900 km årlig mellom hjem og arbeid, vil vedkommende nå få en skattereduksjon på 4.353 kroner, men fortsatt vil skatten altså bli 5.112 kroner høyere enn i 2001. Firmabilreglene må miljøtilpasses - Det er en stor skandale at ikke miljøet er hensyntatt i forbindelse med de nye skattereglene, sier adm. direktør Jan Traaseth i Toyota Finans Service. - I 2005 burde man kunne forvente at nye skatteregler for firmabil miljøtilpasses. Både i Sverige og England har man allerede gode erfaringer med å miljøtilpasse skattereglene for firmabil. England er av mange sett på som firmabilens hjemland, med et firmabilandel på nesten 50 prosent av personbilsalget. For å motivere firmabilbrukerne til å velge mer miljøvennlige biler (med lavt CO2 -utslipp) endret man skattereglene fra 1. april 2002. Firmabilfordelen regnes nå ut fra en glideskala fra 15% til 35% av bilens kostpris avhengig av CO2-utslipp. Firmabilfordelen økes med 1%-poeng for hvert 5 g/km CO2 -utslipp som bilen avgir. Dieselbiler, som generelt har lavere CO2-utslipp, får 3 prosentpoeng ekstra tillegg, inntil bilene innfrir de såkalte EURO IV utslippskravene. Flere biler, som for eksempel Toyota Avensis, har motorer som allerede innfrir de nye EURO IV utslippskravene. I Sverige nyter eksempelvis brukere av hybridbiler som forurenser lite, som for eksempel Toyota Prius, allerede godt av lavere firmabilbeskatning. Paradoks Samtidig er forslaget om at eldre biler, som gjerne forurenser mer enn nye biler, skal få en gunstigere beskatning et paradoks. Forslaget går nemlig på at biler eldre enn 3 år til verdsettes til bare 75 prosent av kostpris, og dermed oppnår lavere beskatning. På denne måten ligger det ingen motivasjon for en firmabilbruker til å bytte ut bilen med en ny bil med ny teknologi som gjør at bilen forurenser lite, snarere tvert i mot. Noe billigere La oss se på et eksempel på hvordan det nye forslaget slår ut sammenlignet med dagens regler: Vi tar en såkalt business-modell til 299.000 kroner. Med det nye prosentligningsforslaget vil en bruker av denne bilen få en firmabilfordel til beskatning på (70.500 + 12.800) 83.300 kroner. Men hvordan blir det tilsvarende med det nye forslaget? Ut fra en gjennomsnittlig arbeidsreise på 1.900km blir firmabilfordelen 95.360 kroner, altså 12.060 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3 prosent marginalskatt blir det dermed 5.946 kroner mindre å betale i skatt. Men har du mye kjøring hjem-arbeid blir det mye mer å spare. Med eksempelvis en faktisk kjørelengde hjem-arbeid på 8.000 km beskattes du i år med 114.400 kroner, altså hele 31.110 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3% marginalskatt sparer du dermed 15.332 kroner i 2005, hvis forslaget vedtas. Høy yrkeskjøring gir lavere skatt Det er gledelig at regjeringen har tatt hensyn til innspill som har kommet fra høringsinstansene og foreslår en reduksjon på 25% i listeprisen på de som kjører over 40.000 km i yrket årlig. I det opprinnelige forslaget til arbeidsgruppen om nye skatteregler for firmabiler, lå det ikke noe forslag om lavere skatt for de som kjører over 40.000 km i yrket årlig, og som per i dag skattlegges for bil i to skatteklasser lavere enn den som bilen hører inn i ut fra listepris. Har disse firmabilbrukerne en som bil er eldre enn 3 år, får de i tillegg et fradrag på 25%, slik at totalfradraget på bilprisen blir på 50%. Taper Tapergruppen er de med dyrere firmabiler. For en firmabilbruker som har en bil med listepris på eksempelvis 750.000 kroner, uten arbeidskjøring, blir firmabilen mye dyrere med det nye prosentligningsforslaget. Etter den nye prosentligningsmodellen blir det en firmabilfordel til beskatning på hele 173.500 kroner på denne bilen. Uten arbeidskjøring slipper samme bruker med dagens modell unna med bare 121.000 kroner til beskatning ((13.000 x 7)+30.000)). Med en økt firmabilfordel på 52.500 kroner og 49,3% marginalskatt må bruker av den dyre bilen ut med hele 25.883 kroner i økt skatt med den nye modellen. Det er vel likevel lite trolig at noen syntes synd på de som har firmabiler i disse prisklassene. Større muligheter Endelig forventes det at en opphevelse av dagens firmabilskatteklasser vil gi arbeidsgiveren større muligheter til å velge andre firmabiler enn det som er vanlig i dag; uavhengig av skattegrensene på 200.000, 250.000 osv.