Vi vet ikke hvorfor man i planleggingen av nye veiprosjekter ikke tar høyde for de utfordringer naturen stiller og de fremtidige behov for kapasitet. Vi har tidligere i år skrevet om elendigheten med teleskader på den nye E18 ved Askim. Vi har også tatt opp dette med at det kun bygges ett løp i den nye tunnelen ved Øyer som også er en del av det nye veiprosjektet som står under vann.
Vi er selvsagt klar over at man i nye veiprosjekter må ha en realistisk ramme for kostnader. Men vi tror at den klamme hånda som ligger over all veiplanlegging fra Finansdepartementets side gjør at man bygger for dårlige veier. Alt skal være så optimalt. Det lyder sikkert som musikk i ørene til økonomene, men for veibyggerne er og blir dette en håpløs oppgave. Nå er det på tide at ingeniørene gjør opprør! De vil bli applaudert av bilistene som tross alt betaler regningen.
Bygg skikkelig med en gang. Det vil samfunnet spare stort på i fremtiden.
Vi har gang på gang tatt opp dette med at vi får et tøffere klima. Men politikerne har så langt ikke hatt evne til å se problemene. Nå må de ta et oppgjør med byråkratene i Finansdepartementet. Der vil man at vi skal spare oss til fant.
- Nøkkelord
- Leder