Sjøskogtunnelen havner i retten

Mesta og NCC har saksøkt Jernbaneverket og krever 100 millioner kroner i erstatning for tap av tunnelkontrakten på Sjøskogen ved Holmestrand, melder Dagens Næringsliv.

Det oppsiktsvekkende i denne saken er at statseide Mesta har næringsminister Trond Giske på toppen og Jernbaneverket har samferdselsminister Magnhild Meltveidt Kleppa som øverste ansvarlige. Dette betyr at de to statsrådene kan møtes som motpart i retten.

Mesta Entreprenør krever 51,6 millioner kroner for å ha tapt den opprinnelige kontrakten etter å ha gitt en pris på 567,7 millioner kroner. Men Jernbaneverket avlyste anbudskonkurransen. Våren 2010 ble jobben utlyst på nytt med nye endringer.

NCC som var lavest denne gang, vil sikkert kreve noe tilsvarende. NCC hadde i runde nummer to laveste pris med en sum på 595 millioner kroner. Men til tross for dette ble kontrakten gitt til Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS). De som nå går til sak mener at det Jernbaneverket har gjort ikke er saklig begrunnet.

Jernbaneverket sier til DN at de har gått frem på riktig måte. I forbindelse med evalueringen av denne saken har man også brukt eksterne rådgivere. Konklusjonen er at man har fulgt alle prosedyrer vedrørende anskaffelsesreglementet. Årsaken til at den første anbudsrunden ble terminert var at det var veldig stor forskjell i pris og byggetid. I følge informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket kunne årsaken være at noen av anbudsgiverne har misforstått noe i tilbudsgrunnlaget. Bakken erkjenner at NCC hadde laveste pris, men etter at anbudene ble gjennomgått fant man at LNS hadde det mest økonomisk fordelaktige anbudet for Jernbaneverket.

Det har vært utrolig mye støy om denne saken helt fra starten.Det har vært møter mellom partene, men man har ikke kommet frem til noen enighet. Rettsaken kommer opp i september, og mange i anleggsmiljøet i Norge vil følge spent med hva som kommer frem der – og hva som blir rettens kjennelse.