- Billigst med trebru

Moelven Limtre i Moelv skal igjen levere ei stor trebru til det norske veinettet. Denne gang gjelder det Nybergsund bru over Trysilselva i Trysil på riksvei 25.

Trebrualternativet ble valgt blant annet fordi den ble omtrent 15 % billigere enn ei stålbru, sier adm. direktør Åge Holmestad i Moelven Limtre. Den nye brua blir 117 meter lang med to kjørefelt med en bredde på til sammen nesten 10 meter. Konstruksjonene skal produseres i limtrefabrikken i Moelv og leveransen starter 7. februar neste år, skriver Moelven på sine hjemmesider. Byggherre er Statens vegvesen, mens Moelven Limtre på sin side har inngått kontrakt med Betonmast Entreprenør AS som har hovedentreprisen på byggingen av brua. Kontraktsummen er på 7, 5 mill. kroner. Eventuell montasje kommer i tillegg. Direkte priskonkurranse - Denne gang var det en direkte priskonkurranse mellom ei bru bygd med bærekonstruksjoner i limtre eller stål. For oss er det svært gledelig at forskjellen i pris ble så stor som om lag 15 prosent. Dette viser at limtre i høyeste grad kan være konkurransedyktig når det gjelder veibruer, sier Holmestad. Han sier også at denne leveransen er med på å sikre sysselsettingen i bedriften i en periode av året som ellers er forholdsvis rolig. Mange bruer Det går til sammen med 250 m3 limtre til bærekonstruksjonene og 250 m3 fingerskjøtt skurlast til brudekket. Skurlasten skal produseres av Moelven Våler. Moelven Limtre har de siste årene levert en rekke veibruer i tre. Blant annet gjelder det verdens lengste trebru over Glomma i Flisa som ble åpnet sommeren 2003.