– Her er store oversiktstegninger av hele tunnelen og små detaljerte tegninger helt ned til hvert strømpunkt, pumpe og kantstein, sier prosjektleder i Multiconsult, Jon Olav Upsal og holder fram en stor perm. I den ligger alle de rundt 200 tegningene som viser hvordan tunnelen skal bygges.
Mange ulike rapporter
I tillegg til selve det byggtekniske, har Multiconsult også beskrevet de ulike arbeidsprosessene som må til for å bygge tunnelen. Her er fagrapporter for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, beredskapsplaner, risiko- og sårbarhetsanalyser samt geotekniske og geologiske rapporter. Alt oversendes nå prosjektledelsen i Statens vegvesen.
Multiconsult har brukt et bredt sammensatt team på jobben. Rundt 60 personer innenfor 20 ulike fagfelt har vært involvert.
– Dette har vært en stor jobb for oss her på kristiansandskontoret. I tillegg har vi brukt kolleger fra Stavanger og fra hovedkontoret i Oslo, sier Upsal.
Klar til kvalitetssikring
Nå er planene ferdige. I løpet av sommermånedene skal Vegvesenet kontrollere og godkjenne opplysninger og utregninger. Konkurransegrunnlaget kan da ligge klart i september.
– Jeg er godt fornøyd med det vi leverer og stolt av medarbeiderne som har vært med på å jobbe fram Hidra landfast. Det har vært mange utfordringer, lange kvelder og mye jobbing, sier Upsal.
Animasjon
Alt er prosjektert i tredimensjonal modell, og ut fra den skal det lages en animasjon som viser hvordan det blir å kjøre gjennom tunnelen.
– Den håper vi å få ferdig nå i sommer, sier Upsal.
Han er ikke ferdig med Hidra landfast selv om hoveddelen av deres engasjement er over.
– Først skal jeg kjøre gjennom tunnelen digitalt, så vil jeg selvfølgelig komme tilbake å kjøre gjennom den når den står ferdig, sier han.