Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart 20.02.2019 01:16
  • VestlandsHus åpnet galleri på kjøpesenter 20.02.2019 01:14
  • Det handler om næringens fremtid 20.02.2019 00:36
  • Sjømatbedriftene vil ha 50 milliarder til nasjonal rassikringsplan 19.02.2019 21:20
  • Ikke flertall for veiprising 19.02.2019 18:47
  • Fire av ti skoleelever i tvil om utdanningsvalg 19.02.2019 15:47
  • Bergene Holm investerer nær 18 millioner i Larvik 19.02.2019 15:46
  • EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg 19.02.2019 15:30
  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke 19.02.2019 15:06
  • Volvos første helelektriske lastebiler overlevert kunde 19.02.2019 14:45
  • Prosjekteier som premissgiver for suksess 19.02.2019 13:03
  • Lanserer bålkule og grill i ett 19.02.2019 12:17
  • LO krever økning i reallønna 19.02.2019 11:16
  • Premiedryss på årskonferansen til Byggtorget og Byggeriet 19.02.2019 11:12
  • Veidekke stevner Vegvesenet midt i gigantprosjekt 19.02.2019 11:06
  • Dengerud ny direktør for Samferdsel og Byutvikling i Rambøll 19.02.2019 09:54
  • Pollensesongen starter to uker tidligere enn vanlig 19.02.2019 08:43
  • Overhalla Hus proff og Nordbohus inngår samarbeidsavtale 19.02.2019 08:23
  • Mapei viderefører avtale med KIL Toppfotball 19.02.2019 08:05
  • NHO tar grep om innleie 19.02.2019 08:01
  • Innlegg: Juridisk ansvar for kjøp av transporttjenester 19.02.2019 07:52
  • Åpner ny fylkesvei forbi Krokstadøra 19.02.2019 07:36
  • Borer hol til skøyting av Sotra-høgspenten 19.02.2019 07:30
  • Tredobling i antall snøskred på norske veier 19.02.2019 07:23
  • Boligbrann i Hedmark slukket 19.02.2019 07:22
  • LO-sjefen vil at ansatte skal få ta en del av overskuddskaka 19.02.2019 07:22
  • Vinterferien er den nye påskeferien 19.02.2019 07:21
  • Etterlengtet prosjekt i vest 19.02.2019 01:05
  • Bane NOR håper å åpne Bispegata i løpet av uken 18.02.2019 23:05
  • Prosjektutvikling Midt-Norge satser videre med Best Value Procurement-konsept 18.02.2019 17:05
Sist oppdatert: 20.02.19, 01:16

Les BNLs budsjettinnspill

  • Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart

  • VestlandsHus åpnet galleri på kjøpesenter

  • Det handler om næringens fremtid

  • Sjømatbedriftene vil ha 50 milliarder til nasjonal rassikringsplan

Nettleder

Det handler om næringens fremtid

Les også:

  • Etterlengtet prosjekt i vest
  • Fortsetter veksten i hyttemarkedet?
  • Lite insekt skaper stor uro
  • Håp om rask avklaring rundt regjeringskvartalet
  • Teknologiens sårbarhet
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Alexander Smidt Olsen

«Prosjekteier som premissgiver for suksess»
Les mer

Les også:

  • Dugnad mot arbeidslivskrim i byggjenæringa
    Lars Mamen
  • Men «moms-problemet» er ikke uløselig
    Jørgen Bull
  • Energivurdering ved et veiskille
    Thor Lexow
  • Norsk betong og karbonfangst - en unik mulighet for klimakutt
    Jan Eldegard Hjelle og Vetle Houg
  • Turbulent om konsulent
    Håkon Haugli og Tore Frellumstad
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart
  • VestlandsHus åpnet galleri på kjøpesenter
  • Det handler om næringens fremtid
  • Sjømatbedriftene vil ha 50 milliarder til nasjonal rassikringsplan
  • Ikke flertall for veiprising
  • Fire av ti skoleelever i tvil om utdanningsvalg
  • Bergene Holm investerer nær 18 millioner i Larvik
  • EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg
  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke
  • Volvos første helelektriske lastebiler overlevert kunde
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Sandnes rådhus

Flere prosjekter

  • Fjellstrand omsorgsboliger
  • Maskinparken TRE
  • Ringvegen 16
  • Strandhagen
  • Volvo Trucks Gardermoen
  • Sogndal helse- og omsorgssenter
  • Vinkelveien 7
  • Bil og Anleggsdekk i Stangeland Næringspark
  • Møylandsenteret
  • Ahlsell i Stangeland næringspark
  • Sambruksstasjon og døgnhvileplass, Gol
  • Parkalléen 2-4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HT Nordic leverer bad til nytt Stavanger-sykehus

Flere kontrakter

  • Conceptor og Veidekke bygger 84 boliger mellom Porsgrunn og Skien
  • Metacon bygger boliger i Askim
  • Peab bygger butikker og boliger på Bekkestua
  • PNC signerte kontrakten for byggingen av E16 Eggemoen-Åsbygda
  • Ruta bygger Nordby barnehage
  • Backe Østfold bygger næringsbygg på Rolvsøy
  • Strøm Gundersen bygger Heggedal Torg
  • Peab Anlegg AS skal bygge gang- og sykkelvei på Romerike
  • Disse skal levere møbler og effektbelysning til Deichman i Bjørvika
  • NRC-selskap med ny kontraktstildeling i Finland
  • Storkontrakt til HENT
  • Ruta bygger Vormsund ungdomsskole
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke

  • JM Norge, Nordbohus og Älvsbyhus har de mest fornøyde boligkundene

  • XL-BYGG har åpnet nybygg i Kristiansand

  • Se bilder fra Utleiekonferansen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
05.03.2019 Miljø & Teknikk 2019 Lillestrøm
03.04.2019 Byggedagene 2019 Oslo
04.04.2019 Fabrikkbetongkonferansen 2019 Gardermoen
05.04.2019 Hagemessen 2019 Lillestrøm
07.05.2019 Boligkonferansen 2019 Meet Ullevaal, Oslo
23.05.2019 Entreprenørdagen/generalforsamling EBA Oslo
10.09.2019 Stillasdagene 2019 Bergen
22.10.2019 Norsk Betongdag Clarion hotel & Congress Trondheim
05.11.2019 Bygg- og miljødagen (BM-dagen) Trondheim
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Animasjon Birkebeiner Arena

  • Betonmasts fremdriftvideo fra Vinterparken SNØ

  • Montering av elementer - Maxbo Arena

  • Debatt på nettverkssamling

Vis flere videoer

Tips oss

BNL har overlevert sine innspill til Statsbudsjettet til Finanskomiteen på Stortinget. Hovedsakene er arbeidsgivernes kostnader ved sykefravær, permitteringsregler, skolebygg og samferdsel.
facebook twitter linkedin mail print

Publisert: 13.10.2004 09:15. Sist endret: 27.11.2013 20:53.

Byggeindustrien gjengir her brevet i sin helthet: --------------------------- Statsbudsjettet 2005 Byggenæringens Landsforening (BNL) vil i sine kommentarer til statsbudsjettet legge vekt på følgende saker: - Arbeidsgivers ansvar for langtidssykefraværet - Permitteringsreglene - Rehabilitering av skolebygg - Styrking av samferdselssektoren Om budsjettets innretning BNL mener at Statsbudsjettet i hovedsak er godt tilpasset konjunktursituasjonen, men vi vil likevel peke på at bruken av oljepenger er nær grensen for det som norsk økonomi tåler i en konjunkturoppgang. Eventuelle endringer i budsjettets hovedstørrelser må ikke føre til svekkelse av budsjettbalansen. BNL vil advare mot å dekke inn utgiftsøkninger ved å øke skatter og avgifter. BNL vil i den forbindelse sterkt anbefale at Regjeringens skatteforslag, og spesielt forslagene som fører til en tilnærming av skattesatsene for person- og kapitalinntekter, blir gjennomført. Kraftig brudd på avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) Regjeringen skjerper arbeidsgivernes ansvar for langtidssykefraværet ved å innføre en arbeidsgiverandel på 10 % for alt fravær i ett år etter 14 dager. Dette er et klart avtalebrudd i forhold til IA-avtalen. Regjeringen lovet så sent som i desember 2003 ikke å foreslå endringer i sykelønnsordningen så lenge IA-avtalen fungerer, dvs. ut 2005. Tidspunktet for avtalebruddet er både overraskende og svært uheldig. Nå viser sykefraværet klare tegn til nedgang, og det er stor oppmerksomhet om temaet rundt i et stadig økende antall bedrifter. I BNL har over 400 bedrifter med vel 25.000 ansatte nå inngått IA-avtale. Det er svært beklagelig at Regjeringen i denne situasjonen velger å straffe de seriøse bedriftene. Forslaget vitner om manglende respekt overfor alle som ønsker å satse på fast ansatte og bygge opp kompetanse i egen bedrift. Ny sykelønnsordning vil totalt koste bedriftene ca 1,5 milliarder kroner på årsbasis. For byggenæringens bedrifter vil regningen anslagsvis komme på 150 200 mill. Det foreslås en ubetydelig kompensasjon i form av utvidet refusjon for kronisk syke og utvidet mulighet for små bedrifter til å forsikre seg mot ansvar for utgiftene i sykepenger over tre dager. Den foreslåtte sykelønnsordning vil også innebære administrativt merarbeid for arbeidsgivere og trygdeetaten. BNL ber om at dagens sykelønnsordning forblir uendret. Permitteringsreglene må justeres Arbeidsgivers lønnspliktsperiode ble økt fra tre til ti dager fra nyttår 2004. Dagpengeperioden på 42 uker vil reduseres til 26 uker fra nyttår 2005, dersom ikke Stortinget forlenger dagens ordning ved behandlingen av Statsbudsjettet. Regjeringen uttalte i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett at utviklingen i bruken av permitteringer vil bli fulgt nøye for å vurdere et eventuelt endringsbehov. Dette er dessverre ikke fulgt opp i forbindelse med Statsbudsjettet 2005. Seks organisasjoner på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden har imidlertid bedt FAFO om å kartlegge konsekvensene av strammere permitteringsregler. FAFO-rapporten viser bl.a. at det har skjedd et dramatisk fall i antall permitteringer. De korte og rullerende permitteringene er i stor grad kuttet ut. Bedriftene sier opp ansatte fremfor å permittere. Rapporten befester at bedriftene i større grad tyr til midlertidig ansettelser fremfor fast ansatte. Kompetansen på den nye arbeidskraften er ofte lavere enn hos tidligere fast ansatte. En sentral konsekvens av dette er en svekkelse av produktiviteten og HMS. Rekruttering av motiverte og kompetente medarbeidere, bl.a. lærlinger, er blitt betydelig svekket grunnet økt usikkerhet om fast ansettelse. BNL frykter at reduksjon i perioden for å permittere arbeidstakerne fra 42 til 26 uker vil kunne føre til oppsigelser i bransjer som er klimaavhengige, som for eksempel for asfaltbransjen, taktekkere og for anleggsgartnere. BNL mener at den gjeldende ordningen med 42 uker for utsatte bransjer bør bli permanent, subsidiært at den forlenges. Begge elementene i permitteringsordningen innebærer at arbeidsløsheten vil øke og at viktig kompetanse vil forsvinne fra næringen. BNL går inn for at arbeidsgivers lønnspliktsperiode reduseres fra ti til tre dager. Dagpengeperioden på 42 uker må videreføres. Dårlig samfunnsøkonomi å stoppe skolebyggsatsingen BNL reagerer sterkt på at Regjeringen innfører en stopp i den rentefrie låneordningen for skolebygg til kommunene. Ordningen er svært populær blant kommunene og bidrar til at grunnskolenes vedlikeholdsetterslep på 55 mrd kroner ikke øker (kilde: Multiconsult). Dersom ordningen ikke videreføres neste år, vil skolebyggene forfalle ytterligere på grunn av følgeskader. 2 lånemilliarder til skolebygg innebærer en budsjettøkning på ca. 60 millioner kroner og vil gi flere tusen elever og ansatte et bedre arbeidsmiljø. Tiltaket vil også gi ca. 2500 nye sysselsatte. BNL ber om at Stortinget bevilger 2 lånemilliarder til skolebyggordningen for 2005. Samferdselssektoren må styrkes Regjeringens budsjettforslag øker etterslepet i veiinvesteringer med nærmere 100 millioner kroner i forhold til hva Stortinget selv har vedtatt gjennom Nasjonal Transportplan (NTP). Totalt er avviket nå oppe i ca. 1,4 milliarder kroner. BNL er skuffet over at samferdsel nok en gang ikke prioriteres i budsjettsammenheng. Stortingets beslutninger om NTP må følges opp. Det må i neste års budsjett legges opp til at man tar igjen noe av det store etterslepet. Regjeringen innfrir ikke sitt eget løfte om å komme med en plan om konkurranseutsetting av Jernbaneverkets driftsområde i Statsbudsjettet. Dette svekker muligheten til å skape reell konkurranse i jernbanemarkedet. Muligheten er stor for at det ikke vil finnes alternativer til Jernbaneverkets egne produksjonsenheter. Dette skyldes at antallet oppdrag som utlyses i åpen konkurranse er blitt stadig færre. Erfaringer fra Sverige viser at det er et innsparingspotensial på 10-15% ved å skape større konkurranse i jernbanemarkedet. Dette er penger som kunne gitt oss mer jernbane og bedre kollektivtilbud. BNL ber Stortinget om at konkurranseutsettingen iverksettes så fort som mulig, og at den trer i kraft 1. januar 2005. Det er ikke foreslått flere OPS-prosjekter (Offentlig Privat Samarbeid) i Statsbudsjettet. BNL er forundret over at Regjeringen ikke benytter anledningen til å gi klare signaler både om omfanget og bruken av OPS, spesielt i veisektoren. BNL etterlyser også en fremdriftsplan for evalueringen av de igangsatte OPS-prosjektene. BNL er opptatt av at evalueringen ikke skal komme så sent at det blir en stopp i bruken av OPS på vei som kan fører til tap av kompetanse og sløsing med ressurser. BNL oppfordrer Stortinget til å komme med konkrete forslag til nye OPS-prosjekter ved behandlingen av statsbudsjettet for 2005. Kjøreveisavgiften for jernbane får en budsjettøkning som er betydelig høyere enn prisjusteringer av andre avgifter i budsjettet. BNL mener dette er uheldig, og mener det tvert imot er behov for å redusere kostnadene ved jernbanetransport. Det må fortsatt være en målsetting å få mer godstransport over på jernbane. BNL går derfor inn for å fjerne kjøreveisavgiften på jernbane. Andre saker: Brukerstyrt forskning må styrkes BNL syns det er positivt at Regjeringen styrker innsatsen til næringsrettet FoU. I en innovasjonsstudie av byggenæringen (STEP-gruppen) slås det fast at det samfunnsmessige gevinstpotensialet ved økt innovasjon i næringen er meget betydelig, men at dette ikke vil la seg realisere innenfor de rammer som finnes i dag. Næringen har selv foretatt en vurdering som indikerer en mulig verdiskapingsgevinst på 20-30 mrd årlig. Brukerstyrte programmer har vært et treffsikkert virkemiddel for å utløse mer innovasjon i byggenæringen. På bakgrunn av de godt dokumenterte resultatene av denne type forskning, hadde vi forventet en større økning enn de 24 millioner kr. som Regjeringen har foreslått. BNL ber om at bevilgningene til brukerstyrte programmer økes vesentlig. Konkurransedyktige og miljøvennlige avskrivningsregler For å styrke norsk industris konkurranseevne, og for å kompensere for det særnorske høye lønnsnivået, bør avskrivningsregler for maskiner og utstyr minst justeres opp til nivået i våre konkurrentland. Avskrivningssatsene på maskiner og utstyr må settes til 25%. Bygningsmassen i Norge står for ca halvparten av energiforbruket i landet. Dagens avskrivningssatser gir få eller ingen incentiver til å ta i bruk ny teknologi som fremmer mer effektiv energibruk. I dag avskrives tekniske installasjoner med 2%, som resten av bygget. Den reelle levetiden for tekniske installasjoner er imidlertid ca. 15 år, hvilket betyr at det ikke er samsvar mellom verken den tekniske eller økonomiske levealder og avskrivningssatsene. De tekniske installasjoner i bygg bør skilles ut og overføres saldogruppe for maskiner og utstyr. Landslinjene BNL er glad for at Regjeringen foreslår at landslinjene for anleggsmaskinførere og reparatører skal fortsette. Vi er også enige at det er viktig at de elvene som har valgt en linje som er besluttet nedlagt, må få fullført studiet. Forslaget om å bruke investeringsmidlene til de bestående linjene til fordel for slik drift i en periode, er imidlertid svært uheldig. Det er nå nødvendig å gjøre en oppdatering av utstyr i en størrelsesorden på mellom 20 og 30 millioner for å opprettholde en normal standard på de landslinjene som skal bestå. BNL ber om at det bevilges 25 millioner kr. til investeringer i de framtidige landslinjene. Vennlig hilsen Byggenæringens Landsforening Sverre A. Larssen Adm. Direktør

Nøkkelord:

Import
 

EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg

 

Fire av ti skoleelever i tvil om utdannings-valg

 

Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke

 

Veidekke stevner Vegvesenet midt
i gigantprosjekt

 

Nå kan du melde deg på Byggedagene 2019
- her er programmet

Annonsørinnhold
 

Se video:
Ekstreme byggkrav på landets siste front mot ishavet


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien