Bjørvikatunnelen: Kjente regnestykker

Kostnadsoverslaget for Bjørvikatunnelen er uendret, sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen i en kommentar til talldiskusjonen i media.

- Kostnadsoverslaget for Bjørvikatunnelen er uendret siden Staten og Oslo kommune undertegnet avtalen om utgiftsdelingen 30. juni 2003, sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen i en kommentar til talldiskusjonen i media. I statsbudsjettet for 2005 er det redegjort for at Statens vegvesens styringsramme er 3 920 millioner kroner. Dette samsvarer med overslaget som lå på bordet under forhandlingene med kommunen våren 2003, men er korrigert for prisstigning. 2,8 til 4,5 milliarder? 2,8 milliarder kroner er beløpet som lå til grunn for stortingsmelding 28 i 2001, da stat og kommune inngikk den første avtalen om kostnadsfordeling. I den samme Stortingsmeldingen ble usikkerheten i overslaget presisert ved at øvre ramme for prosjektet ble antatt å være 3,2 milliarder. Tallene var eksklusive Østre tangent (den nye brua over sporområdene ved Oslo S), grunnerverv og erstatninger. Justerer vi for disse forholdene, tilsvarer dette ca 3,8 milliarder 2005-kroner. I forbindelse med Oslo kommunes behandling av reguleringsplan for E18 Bjørvika ble det stilt en rekke krav om endringer i prosjektet. Etter dette ble prosjektet kostnadsberegnet til i overkant av 3,7 milliarder 2003-kroner, som nå er korrigert for prisstigning og noen mindre tekniske justeringer, og er satt til ca 3,9 milliarder 2005-kroner. En ekstern konsulent har på oppdrag fra Finansdepartementet gjennomgått Vegvesenets kostnadsoverslag og sluttet seg til beregningene. Usikkerhetsavsetning I kompliserte prosjekt som går over så lang tid er det vanlig å anslå en usikkerhet på +/- 15 prosent. Vegutbyggingen i Bjørvika vil først være ferdig i 2012 og over en så lang periode vil det være usikkerhet om kostnadsutviklingen. Dessuten er det usikkerhet knyttet til bl.a. miljøopprydding, mulige arkeologiske funn, samt grunnforhold. Samferdselsdepartementet skriver i statsbudsjettet at prosjektets kostnadsramme er på 4,5 milliarder kroner. Dette er styringsrammen inkludert en avsetning for usikkerhet på ca. 600 millioner kroner. Helt tilsvarende har Statsbygg en kostnadsramme for operabygget på 3,3 milliarder kroner, inkludert en usikkerhetsavsetning på 500 millioner kroner. Departementet skal tilbake til Stortinget med en egen sak om E 18 Bjørvikatunnelen, heter det i statsbudsjettet. Dette vil trolig skje våren 2005. Visjonen Senketunnelen under Bjørvika har vært en del av Oslo kommunes fjordbyvisjon siden 1982. En tunnelløsning er en forutsetning for av byen kan frigjøre områdene mot fjorden og dermed realisere sin visjon. Det er Oslo kommune som er pådriver for vegomleggingen. Det er i seineste laget å introdusere andre løsninger for vegtrafikken ett år etter at reguleringsplanen ble godkjent og 22 år etter at ideen med senketunnel ble lansert.