Sju prekvalifisert for Holmestrand Stasjonshall

Sju entreprenørfirma er prekvalifisert for å innlevere tilbud på Holmestrand Stasjonshall på Vestfoldbanen.

Entreprisene er nå lyst ut som en konkurranse med forhandling. Trinn 1 er avsluttet. Det var 7 firma som ønsket å kvalifisere seg. Alle 7 ble kvalifisert (forrige uke).

Av hensyn til konkurransen ønsker ikke Jernbaneverket å si mer om selve konkurransen og de kvalifiserte før kontrakten inngås med det eller de firma som blir valgt.

Videre prosess: Jernbaneverket vil sende ut selve konkurransegrunnlaget til de kvalifiserte i slutten av denne uken. Detaljer og poster for prising vil fremgå av dette underlaget. Frist for å inngi tilbudet er satt til 19 august. Kontrakt ca 1 oktober. For de firma som ser stordriftsfordeler ved å bli tildelt begge entreprisene vil det være anledning til å gi et samlet avslag som vil bli hensyntatt i evalueringen, opplyser Gunnar Gjellan, Kontrakts- og innkjøpsrådgiver, Jernbaneverket Utbygging

Stasjon (UHN-04)
Denne entreprisen omfatter totalt 2.370m tunnel. Stasjonshallen splitter denne strekningen og har en lengde på 866m. I stasjonshallen er det en del betongarbeider. Anleggsatkomster er planlagt via tverrslagstunnel R7 i dagsonen nord for Holmestrandstunnelen og R9 inne i Holmestrandstunnelen. Før disse blir tilgjengelig må det utføres forberedende arbeider.

Entreprisens hoveddel av arbeider kommer til å skje i stasjonshallen. Hallen kan drives fra begge ovennevnte anleggsatkomster, R7 og R9. Stasjonshallen fra nord til sør, starter med normaltverrsnitt for tunnel, utvider seg deretter over en strekning (trompetform) til den har fullt stasjonshalltverrsnitt. Dette tverrsnittet er konstant fram til sørenden av hallen, som snevres inn til normaltverrsnitt for tunnelen over samme distanse som i nordenden. 2 riggområder er tilgjengelig i dagsonen i Holmestrand. Området sør for eksisterende jernbanestasjon og et område ut mot sjøen nord for Holmestrand fjordhotell. Sistnevnte har belastningsrestriksjoner på grunn av grunnforhold.

Rømningstunnel R7/ atkomst nord:Ca 180 m

Tverrslagstunnel (parallell drivetunnel nord for R7) Ca 100 m

Rømningstunnel R8/ atkomst sør: Ca 200 m

Rømningstunnel R9: Ca 60 m

Tunnelenes teoretiske sprengningstverrsnitt:

Rømningstunneler: 24,7 m2

Tverrslagstunneler: 53,3 m2

Hovedtunnel: 133,0 m2

Stasjonshallens største snitt: ca 500 m2

FIBO (UHN-06)
Fibo vil grense mot Snekkestadentreprisen i stør og Stasjonsentrepriesen i Nord.

Denne entreprisen omfatter 1.930m tunnel. Anleggsatkomst er planlagt via tverrslagstunnel R11 ved Fibo.

I entreprisen skal det etableres ny anleggsvei fra Våleveien og ned til tverrslaget ved Fibo. Denne adkomsten er ca 570m. I sørenden av næringsområdet er det satt av arealer til riggområde. Dette arealet må fylles opp med fyllmasse før rigg kan etableres.

Nede ved tunnelpåhugget til tverrslag R11 skal det etableres en beredskapsplass. Denne tunnelen skal benyttes til innsatsvei ved eventuell utrykning til tunnelen etter ferdigstilt anlegg.

Hovedtunnelen skal drives fra dette tverrslaget.

Rømningstunnel R10: 90 m

Rømningstunnel R11 /Tverrslag Fibo: 375 m

Rømningstunnel R10 skal drives innenfra.

Tunnelenes teoretiske sprengningstverrsnitt: Rømningstunneler: 24,7 m2

Tverrslagstunneler:53,3 m2 (varierende tverrsnitt pga breddeutvidelse i kurve)

Hovedtunnel:133,0 m2