Uavgjort i Boligtvistnemnda

Det er uavgjort mellom forbrukerne og byggebedriftene i Boligtvistnemnda. Kundene fikk fullt medhold i 36 prosent av sakene, mens entreprenøren fikk fullt medhold i 33 prosent. I resten av sakene får ingen av partene fullt medhold.

Dette er resultatet etter at Boligtvistnemnda i fjor behandlet 42 saker som er en økning fra henholdsvis 39 og 33 saker i forhold til de to foregående årene. 78 prosent av sakene i fjor var brakt til nemnda fra forbrukerne, mens entreprenørene stod for de resterende 22 prosentene. De fleste sakene inneholder flere konkrete tvisteforhold. Det stridspunktet som oftest går igjen, er krav om dagmulkt for forsinket ferdigstillelse som var tema i 24 prosent av sakene. Dette var imidlertid en kraftig nedgang fra de to foregående årene hvor andelen var på hele 30 og 48 prosent. Opprettet 2000 Boligtvistnemnda ble opprettet i 2000 og skal løse tvister som gjelder nybygging av boliger. Bak står Boligprodusentenes Forening, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Norges Byggmesterforbund og Forbrukerrådet. Leder er jusprofessor Kåre Lilleholt som har med seg to representanter fra entreprenørene og to jurister fra Forbrukerrådet. En betingelse for behandling er at forbrukeren på forhånd har reklamert skriftlig til entreprenøren, og at entreprenøren har hatt tid til å ta standpunkt og eventuelt søke minnelig ordning. Nemnda behandler ikke saker som er brakt inn for eller er avgjort av domstolene, opplyser Svein Gloslie som er nemndas sekretær. Råd mot dagmulkt Siden hver fjerde sak gjelder dagmulkt, kommer Gloslie med følgende råd til bransjen. Avtal byggetid i kontrakten, og husk at også garasjen blir omfattet av avtalen om ikke annet oppgis når den oppføres som direkte ledd i byggingen av boligen, sier han. Siden entreprenøren etter bustadoppføringslova skal legge opp fremdriften slik at det blir tatt hensyn til eventuell avtalt medvirkning fra forbrukeren, råder Gloslie entreprenørene til å verre spesielt nøye med dette., eller helst ikke aktivt å anbefale egeninnsats. Svært mange tvister har sitt utspring i problemer knytet til forbrukernes egeninnsats. Husk å avtale alle endringer skriftlig. Krev alltid fristforlengelse skriftlig uten ugrunnet opphold når det er grunnlag for det. Og gjør oppmerksom på omstendighetene som krever fristforlengelse. Ha klart skille før og etter eventuell egeninnsats, fremholder han. Gloslie minner også om at midlertidig brukstillatelse som hovedregel skal foreligge ved overtakelsesforretning. Hvis ikke kan det føre til dagmulkt. Han gjør også oppmerksom på at kunden ikke alltid har overtatt selv om det er foretatt innflytting uten overtagelsesforretning. Forbrukeren har i henhold til bustadoppføringslova bare overtatt dersom arbeidet er fullført og han ellers ikke kunne nektet å overta, sier nemndsekretæren. Prospekt og beskrivelse Et annet vanlig stridstema mellom entreprenør og kunde er uoverensstemmelse mellom salgsprospektet og leveransebeskrivelsen. Gloslie minner om at ytelser som fremgår av tegningene, omfattes av kontrakten selv om de ikke er tatt med i leveransebeskrivelsen med mindre det er utrykkelig angitt i leveransebeskrivelsen at ytelsen ikke er med. Han advarer også mot tomteselskaper og eiendomsselskapers gjøren og laden i forbindelse med salgsprosesser. Husk at dere lett blir identifisert med hva disse selskapene sier og gjør, sier han. Boligtvistnemnda har nylig fått utvidet sitt mandat slik at den nå også kan behandle tvister mellom forbruker og utbygger/selskap dersom et medlem av Boligprodusentene, Entreprenørforeningen eller Byggmesterforbundet er inne på eiersiden eller tilhører samme konsern.