Hva betyr budsjettet for Jernbaneverket?

Regjeringen foreslår å bevilge 1 423 millioner kroner til investeringer i jernbanenettet neste år. Dette tilsvarer 1 709 millioner kroner etter at besparelsen som følge av at også jernbanens infrastruktur blir omfattet av systemet med merverdiavgift er lagt til.

Dette er 158 millioner kroner mindre enn i 2004 , men da var det bundet opp hele 550 millioner til utbygging av togradiosambandet GSM-R, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Drammenbanen, Sandvika Asker Det er foreslått 760 millioner til dette anlegget neste år og den nye strekningen blir ferdigstilt sommeren 2005. Utprøving og testkjøring skal skje høsten 2005 og det nye dobbeltsporet tas i bruk ved årsskiftet 2005 2006. Lysaker stasjon og Lysaker Sandvika Det foreslås penger til planlegging og grunnerverv i 2005. Lysaker stasjon skal utbygges til en moderne firespors stasjon og kollektivterminal. Strekningen Lysaker Sandvika er neste delparsell av utvidelsen til fire spor i vestkorridoren Skøyen Asker. Det legges til grunn at Jernbaneverket i 2005 bruker om lag 140 millioner kroner til klargjøring av disse anleggene for byggestart.