Eidsvolltunnelen forsert med syv måneder

Kort etter kontraktsinngåelse fremmet byggherren, Statens vegvesen, et ønske om også få den eksisterende tunnelen ferdig til 30. september 2011, syv måneder før opprinnelig dato.

- Det betydde at vi måtte forsere sprengningsarbeidet på den nye tunnelen tilsvarende. Vi hadde planlagt oppstart på tunnelen i mars 2010, men dro i gang i januar 2010, med inndrift fra to sider, mot opprinnelig én. På forhånd ble forskjæringer på begge sider sprengt ut, forteller prosjektleder Svein Gunnar Ornæs.

- Tempoet ble holdt oppe med seks skift, fire mann på hvert. Sprengkulda i januar og februar 2010 gjorde starten ekstra utfordrende med krav til plussgrader på stuff for betongsprøytingen. Heldigvis bedret både vær og fjellkvalitet seg, og vi klarte vårt interne mål for gjennomslag. Tunnelen ble overlevert ferdig komplettert til Vegvesenet til elektrotekniske installasjoner 1. november i fjor, forteller Ornæs. En så kraftig forsering får konsekvenser for det øvrige arbeidet, blant annet massehåndtering og tidspunkt for oppstart på aktiviteter.

Trafikkomlegging
- Gjennom god dialog med byggherren og Eidsvoll kommune fikk vi gjennomslag for vårt forslag om å stenge hele parsellen på E6 for trafikk mot at Veidekke bekostet å etablere en midlertidig rundkjøring som ledet trafikken inn på det lokale veinettet. Dermed unngikk vi trafikk langs parsellen vår, og det er en fordel når vi jobber ed å utvide veien langs en eksisterende trasé.

Betongarbeider i egenregi
Foruten tunneldriften har Veidekkes mannskap alt av betongarbeider i egenregi: To tunnelportaler, to tekniske bygg, fundamenter og landkar for fire limtrebroer og hele betongbroen. Betongfolka er de samme som stod for portaler på Lysaker og E16, og Ornæs berømmer dem for å være særdeles kompetente og effektive.

- Byggherren har støttet seg på deres fagkunnskap i gjennomføringen, kan Ornæs fortelle.

44 UE- og leverandørkontrakter
Grunnarbeidene, dagsprengning, masseflytting og oppbygging av bærelag, grøfter, rørlegging m.m. gjennom hele parsellen er satt bort til en av Veidekkes samarbeidspartnere, Johan Rognerud AS. Veidekke står for alle materialleveransene.

- Vår egenproduksjon i tunnelen utgjør om lag 100 mill. kroner, Rognerud står for om lag 70 mill. kroner, asfalt for om lag 35 mill. kroner og alle konstruksjonene utgjør ca. 60 mill. kroner av kontrakten som er på ca. 378 mill. kroner, sier Ornæs.

- I tillegg til egenproduksjonen er Veidekkes rolle i stor grad å følge opp underentreprenører og leverandører. Vi har hatt mange inne på korttidsbasis, totalt 44, hvorav ni – ti er store. Det er mange å holde styr på for våre formenn og driftsledere, selv om de er fordelt på fag og ikke alle er inne samtidig, sier han.

Samspill- og målpriskontrakt
Ornæs understreker også at selve kontrakten er et prøveprosjekt for Vegvesenet.

- Vi har en samspillkontrakt med målpris, hvor det overordnede mål er å finne kostnadsbesparelser gjennom å videreutvikle kontrakten. Besparelsene deles 50/50. Ornæs påpeker også at samspillprosessen med Vegvesenet har vært meget god. Veidekke har fått ros for å være kreative. Han forteller at det er gjennomført syv prosjektutviklingsmøter fra 30. september 2009 til slutten av januar 2010. I møtene ble det ble avdekket felles utfordringer og bygd et godt fundament for godt samarbeid gjennom hele byggeprosessen.

- Vi opplever Vegvesenet som konstruktive og løsningsorienterte, og vi har et godt kommunikasjonsnivå, sier Ornæs.

- Klart det er ting vi ikke er enige om, men vi har et godt grunnlag for å diskutere og finne løsninger. Fra Veidekkes side har vi lagt vekt på at vi skal ha en god dialog på alle nivåer. Et eksempel på godt samarbeid er løsningen på trafikkomleggingen. Det var vinn/ vinn for begge parter, både Vegvesenet og entreprenør. I tillegg ble det etablert en ny rundkjøring på vegnettet, til glede for innbyggerne, forteller Ornæs. Prosjektet har vært bemannet med 22 funksjonærer på topp, og med timelønte var vi oppe i mellom 50 og 60 mann totalt fra Veidekke da tunneldrivingen gikk for fullt. Prosjektet har hatt én skade med fravær på UE, og hittil er det registrert over 300 ”grønne lapper”. SI-indeksen er på 5,5. Det er gjennomført mer enn 40 sikker jobb-analyser. HMS-kvarter ble gjennomført to ganger i uken mens tunneldriften pågikk, men nå er det én gang pr. uke sier Ornæs.