- Nå trenger Norge en samferdselsbulldoser

I forhold til NTPs handlingsprogram 2002-2005 øker etterslepet til om lag 1,4 mrd. kr. Oppfyllingsgraden er henholdsvis 86,4 prosent for stamvegene og 81,7 prosent for øvrige riksveger. Maskinentreprenørenes Forbund mener dette er skuffende, men ikke uventet.

Regjeringen setter av 4,1 mrd kr til drift- og vedlikehold av riksvegnettet. Det er om lag det samme som for 2004. Av dette går vel 3,4 mrd kr til faktisk vegarbeid, det vil si ca 1 mrd kr for lite til at etterslepet innen drift- og vedlikehold på 11,3 mrd. kr skal stabiliseres eller bli redusert. Blir dette budsjettet vedtatt, øker etterslepet. Alvoret understrekes av regjeringens egne ord om at Behovet for midler til drift og vedlikehold har økt i forhold til det som var forutsatt i handlingsprogrammet. Kalkulasjonsrenten bør reduseres Stortinget har pålagt Samferdselsministeren å komme tilbake til Stortinget med en nærmere gjennomgang og klargjøring omkring kalkulasjonsrentens størrelse. Det er synd at denne avklaringen ikke kommer nå i forbindelse med statsbudsjettet. Samferdselsdepartementet har her en gylden anledning til å skape ro og gjenreise troverdigheten omkring lønnsomhetsvurderinger av vegprosjekter. Tjenestepensjon I statsminister Bondeviks brev til partene under lønnsoppgjøret 2004 ble det signalisert at regjeringen ville legge fram en stortingsmelding høsten 2004 om oppfølging av Pensjonskommisjonens innstilling. MEF savner i statsbudsjettet for 2005 en kort redegjørelse for arbeidet med oppfølgingen og når vi kan vente at meldingen legges fram. Permitteringsreglene ingen forbedring Bygg- og anleggsbransjen rammes i betydelig grad av endringene i permitteringsreglene fra 1. januar 2004 da arbeidsgiverperioden ble økt fra 3 til 10 dager. Bransjen mister kompetanse og produktiviteten svekkes ytterligere når medarbeidere sies opp framfor å bli permittert i en kortere periode. Dagens regler rammer små og mellomstore bedrifter i distriktene ekstra hardt, og bør derfor endres.