- Svak oppfølging av NTP

NHO er skuffet over at Regjeringen år etter år ikke tar igjen det økende etterslepet i veiinvesteringer. Selv om Regjeringen foreslår oppstart av flere prosjekter i stamveinettet, taper allikevel stamveinettet mest på det store etterslepet i bevilgningene, skriver NHO i en pressemelding.

Neste år vil etterslepet vokse til 1,4 milliarder kroner. Flere veianlegg har ennå ikke kommet i gang, eller har blitt åpnet senere enn opprinnelig forutsatt i Nasjonal transportplan. Dette innebærer at Regjeringen heller ikke har nådd målet om å redusere transportkostnadene, som er svært høye for mange norske bedrifter. Det er lange avstander til markedene i Europa er lange, og mange norske bedrifter har mye høyere transportkostnader enn sine konkurrenter. Dårlig veistandard fordyrer kostnadene for næringslivet, og er i seg selv en unødig sikkerhetsrisiko for transportører og veibrukere. Bompenger Investeringsprogrammet i veier bygger på en stadig økende grad av bompengefinansiering. Ekstern finansiering totalt i perioden 2002-2005 ventes å utgjøre om lag 111 pst av det som er lagt til grunn i handlingsprogrammet for perioden. NHO mener bompenger kun må brukes som et supplement til statlige bevilgninger og ikke føre til at bevilgningene reduseres. Behov for et løft Det er nødvendig med et løft i infrastrukturen her i landet. NHO ber Stortinget finne rom for en betydelig økt satsing på veiinvesteringer uten at det går utover stramheten i budsjettet. Stortinget bør følge opp sin egen behandling av Nasjonal transport, og som et minimum sørge for at etterslepet i riksveiinvesteringene ikke øker ytterligere.