Kyst-Norge er fremtiden

Halvparten av eksportinntektene her i landet kommer fra fylkene på Vestlandet. Tar vi med inntektene fra olje- og gass, er de samlede eksportinntektene på kyststrekningen fra Kristiansand til Trondheim 70 prosent.

Alt tyder på at verdiskapningen på denne kyststrekningen vil stige veldig i årene som kommer.

Entreprenørene har de siste dagene vært samlet i Stavanger og de fikk til fulle se hva som skjer. Det at de også fikk anledning til å besøke den fantastiske blomsterøya hvor Flor& Fjære har bygget opp et drømmested, viser at folk i denne del av landet får det til å gro.

I Rogaland alene regner man med at folketallet vil øke med 40 prosent de neste 30 årene. Men skal man få full uttelling er det helt avgjørende at samferdselsinvesteringene kommer. Det trengs hundrevis av milliarder for å få ferjefri forbindelse langs denne kysten og i tillegg bygge ut nødvendig infrastruktur. Dette vil bli en gullkantet investering. I Finansdepartementet ser man på slik pengebruk som utgift og ikke investeringer.

På det åpne møtet sto dette med samferdsel og næringsutvikling sentralt. Både ordføreren i Stavanger, Leif Johan Sevland, Sven Christian Ulvatne i Backe Bygg som er formann i EBA Rogaland og Jostein Soland som er adm. dir. i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, holdt fremragende fordrag som utviklingen i denne delen av landet. Mye har skjedd – og mye skal skje. At Stavanger er oljehovedstad i Norge betyr selvsagt enormt i dag, men det er et rikt næringsliv også på andre områder. På Jæren har man noe av den aller beste dyrkbare jord i hele landet – og her kan bøndene ha to avlinger i året. Få andre jordbruksområder i Norge har så mange velstående og flinke bønder som på Jæren.

Det er bygget opp en allsidig industri også innen byggenæringen. På Jæren hvor det nesten ikke fantes et tre, ble vuggen for moderne ferdighusproduksjon skapt. Firmanavn som Block Watne er blitt begreper i det norske språket. Men det er også bygget opp mye annen industri som er blitt ledende i landet. Nøysomhet og virketrang preger rogalendingene. Her har man vikelig satt innovasjon og utvikling i system.

Det var ellers befriende å høre vegdirektør Terje Moe Gustavsen på det åpne møtet på generalforsamlingen. Han la føringer for utviklingen i norsk samferdsel som ble mottatt med stor glede i forsamlingen.

Det er ikke tvil om at det i åren som kommer blir investert enorme summer i samferdsel langs den aktuelle kyststrekningen. Ferjefri forbindelse på E39 åpner helt nye perspektiver. Vi snakker om en rekke spektakulære prosjekter som vil sette verdensrekorder som det holder. Dette med ferjefri forbindelse langs Vestlandskysten er ikke lenger utopiske forslag. Vi har i dag den kunnskapen som kreves for å gjennomføre de store prosjektene. Det handler om å ha gjennomføringsvilje og evne. Den har man på Vestlandet, sa han. Vegdirektøren la ellers en del andre føringer som vil føre til et enda tettere samspill mellom Statens vegvesen og byggenæringens utøvere.

Vi kommer tilbake med utfyllende dekning av det som kom frem i foredragene.

Det åpne møtet ble avsluttet med et meget godt foredrag av Audun Lågøyr som er direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i BNL. Helt til slutt satte Pellegrino Riccardi punktum med et showpreget innlegg som fikk stemningen i salen til å løfte seg til de store høyder.