Ønsker å skille seg ut i katalogjungelen

Fra 12. etasje på ett av Oslos tak lanserte Systemhus sin nye huskatalog som boligkjeden håper vil skille seg ut i katalogjungelen.

– Bransjen er i endring, og kundene endrer måte å søke informasjon på. Vi har lyttet til hva kundene vil ha og mener vår nye huskatalog er nyskapende, sa kjedeleder Karl Arne Jespersen da katalogen ble lansert med stor festivitas på Stratos.

Også Systemhus gikk ut til 5-6 reklamebyråer for å få ideer til en huskatalog som både skulle være et godt informasjonsprodukt for kunden og et viktig salgsverktøy for forhandlerne. Rød Tråd fra Tromsø skilte seg ut og fikk jobben.

– Det er ikke mangel på informasjon i dag. Faren er heller at kundene drukner i informasjon. Det er på det visuelle, hvordan kunden umiddelbart opplever husdrømmen, at krigen står, opplyste daglig leder Bjørn Sørdahl i Rød Tråd til forventningsfulle forhandlere.

Resultatet er blitt en myk og hendig katalog i kvadratisk format med tittelen ”Utvalgte boligdrømmer”. Oppslagene preges av store fotografiske bilder av hustypene og minimalt med tekst, kun tre korte linjer.

Boligkjeden har tatt konsekvensen av folks nye måter å søke informasjon på og tilbyr ”prospekt” med utførlig presentasjon og flere bilder når kunden har gjort sitt valg etter å ha latt følelsene rulle gjennom flotte bildepresentasjoner. Prospektet kan hentes opp på kjedens hjemmeside som snart vil fremstå i ny drakt for å kunne matche den nye katalogen.

Markedssjef Anders Paulsen fremhever plantegningen 1:100 på prospektet hvor publikum kan forestille seg hvordan det vil bli for dem å flytte inn i drømmehuset.

– For folk flest fremstår boligkjedene som svært like også i hvordan de presenterer seg gjennom huskatalogene. Vi har i tillegg til å studere konkurrentenes kataloger også valgt å søke inspirasjon fra andre bransjer, opplyste kjedeleder Jespersen.

Se video av husene her